"Varebil" måtte snu på Voss

Vogntoget fra Litauen røk på det meste da den ble stanset av Statens vegvesen denne uken.

Hit men ikke lenger. Fra Voss måtte denne ekvipasjen dra tom ut av landet.
Hit men ikke lenger. Fra Voss måtte denne ekvipasjen dra tom ut av landet. Foto: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

- Sjåføren forklarte at han hadde lastet vinduer, gulv og andre byggevarer på en fabrikk i Nederland, som skulle leveres til diverse kunder i Norge. Både private og bedrifter. Da vi stanset ham hadde han allerede losset hos flere av dem, forteller Kristian Alvær i utekontrollen på Voss.

Likevel røk den litauiske varebilen med henger på solid overvekt, i tillegg til at den manglet fellesskapstillatelse, løyve og fartskriver, noe som kreves så snart en varebil kjører med henger og transporten utføres mot vederlag. Føreren fikk forelegg for overlasten og ble anmeldt for manglende løyve og fartskriver, før varene ble lastet over på lastebil for videre transport til Bergen. Varebilen med henger ble der etter sendt tom ut av landet.

-Ut i fra papirene vi fikk se, kunne vi bare identifisere leveringsadressene. Så vi vet ikke om han kjørte direkte for fabrikken, eller via en speditør. Vi ser mer og mer av denne type transport, både med norske og utenlandske varebiler, bekrefter Alvær.

Han forteller videre at veldig mange av dem ikke har løyve og fartskriver i disse bilene, selv om de altså går med henger og overstiger totalvekt på 3500 kg. - Jeg tror mange av dem er klar over at de kjører ulovlig, men det har vel gått bra lenge så da fortsetter de. Ved skiltet kontroll, skal de jo stanse hvis de er over 3500 kg, men det er veldig sjelden de gjør det. Vi henter dem inn så sant vi har mulighet til det, avslutter Alvær.

Veldig mange av disse varebilene er av nyere dato, noe som tyder på profesjonell drift. Men de fleste sliter med overlast. Spesielt de med skap-påbygg, ifølge utekontrollen.

Har du abonnert? Få TransportMagasinet rett i postkassen. Klikk her!