På strak arm - ny kranbil hos Valde

For fjerde gang har Inge Per Valde tatt i bruk en splitter ny kranbil hos sin arbeidsgiver Einar Valde as. Sunnmøringen har fått det som han vil denne gangen også.

- Jeg kan laste fem tonn på bilen og så har jeg en trippelkjerre i tillegg. Bilen er ellers utstyrt med hydraulisk utskyv på planet og båtstøtter, sier Inge Per.

- Jeg kan laste fem tonn på bilen og så har jeg en trippelkjerre i tillegg. Bilen er ellers utstyrt med hydraulisk utskyv på planet og båtstøtter, sier Inge Per.

Publisert Oppdatert
Støttelabber med markeringslys.

Støttelabber med markeringslys.

Påbygger Straumen Bil måtte gå en runde eller to med Statens vegvesen før de aksepterte «innpakningen» av støttelabben foran på bilen. Denne versjonen er godkjent.

Påbygger Straumen Bil måtte gå en runde eller to med Statens vegvesen før de aksepterte «innpakningen» av støttelabben foran på bilen. Denne versjonen er godkjent.

Etter et halvt års bruk er Inge Per godt fornøyd med valget.

Volvo FH16 750, 8x4 helluft med XL hytte og utstyrt med Volvos kraftigste I-shift gearkasse sørger for fremkommeligheten.

Eksosbrems, VEB kompresjonsbrems og retarder holder igjen i utforbakkene med en samlet effekt tilsvarende 1176 hestekrefter.

Foran finner vi to 9-tonns akslinger og bak en 23 tonns enkeltutvekslet tandem.

Nyttelast

Sammen med en velvoksen Palfinger 92002 SH blir det knapt med nyttelast igjen på bilen. - Jeg kan laste fem tonn på bilen og så har jeg en trippelkjerre i tillegg. Bilen er ellers utstyrt med hydraulisk utskyv på planet og båtstøtter, viser Inge Per.

Uken etter at vi møtte ham, skulle han laste flytebrygger fra Sunnmøre til Røst.

- Jeg monterer endel betongflytebrygger over hele landet for Marina Solutions. Da frakter jeg monteringsutstyret og er med å monterer med kranen og deltar i arbeidet til bryggene er ferdig satt sammen. Det blir trivelige turer både innlands og utenlands, sier han.

Med jibb strekker han seg 30,5 meter med 1100 kg i kroken.

Straumen

- Jeg fikk min første nye kranbil i 1996. Det var en Volvo. Så hadde jeg to Scania før det ble Volvo igjen nå. I-shift var en del av grunnen til at jeg ville prøve Volvo nå og jeg angrer ikke på det, innrømmer han.

Påbygger Straumen Bil på Vestnes måtte gå noen runder med Statens vegvesen angående støttelabben foran på bilen, før de godtok innpakningen, men det var også eneste utfordring i så måte.

Inge Per har vært jevnlig innom for å følge arbeidet og setter stor pris på nærheten til påbygger.

- Hos Straumen får man det som man vil ha det, fastslår han.