De lokale verkstedene vi ikke klarer oss uten

Det finnes mange mindre verksteder og påbyggere rundt i landet. Sammen sørger de for å holde transportmateriellet vi alle er avhengig av, gående.

Alf Gisle Lysberg (t.v.) og Frode Randli står bak Multiservice Overhalla AS
Alf Gisle Lysberg (t.v.) og Frode Randli står bak Multiservice Overhalla AS Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Multiservice Overhalla AS er et av disse mindre verkstedene. Godt plassert i Trøndelag, litt øst for Namsos. Her har Frode Randli og Alf Gisle Lysberg skrudd på lastebil de siste femten årene. Og de gjør det bra. - Det dukker alltid opp jobber. Vi er fullbooket helt frem til høsten, melder Randli da tungt.no er på besøk.

Oppdragene er for det meste knyttet til privatkunder, men også Volvo og Scania sine forhandlere i området har fått øynene opp for det lille verkstedet, som har spesialisert seg på reparasjoner av påbygg og hydraulikk. Flere nyleveringer står også til oppbygging i hallen, med tanke på sistnevnte utstyr.

En lokal helt sverger til skikkelige saftblandere på taket. Det betyr arbeid for den lokale påbyggeren.
En lokal helt sverger til skikkelige saftblandere på taket. Det betyr arbeid for den lokale påbyggeren. Foto: Frode Tellevik

- Vi finner som regel gode løsninger i samråd med kundene når det gjelder nye påbygg. Ofte får vi ganske frie tøyler også, fortsetter Randli, og forteller at ettermontering av On-Spot har vært veldig i skuddet den siste tiden. Sjåfører nord i Trøndelag virker å heller ville ha det enn strøkasser, får vi vite.

On-Spot er visst i skuddet for tiden, skal vi tro lokale påbyggere i Trøndelag.
On-Spot er visst i skuddet for tiden, skal vi tro lokale påbyggere i Trøndelag. Foto: Frode Tellevik

Nybyggene blir værende i hallen noen uker, før de er klare for overlevering. Det er kamp om gulvplassen, noe de to eierne anser som et luksusproblem. Overhalla er en stor transportkommune, som huser flere store selskaper. I så måte er plasseringen av verkstedet spot-on.

Nå om dagen skal det monteres luftkompressor og hydraulikk på en Volvo som skal frakte fiskefôr i bulk. Til en av mange trofaste kunder.

Verkstedene som supplerer hverdagen i transport-Norge går gjerne litt under radaren. De blir fort et usynlig ledd i transportkjeden. Vi tar det som en selvfølge at alt fungerer og krever hjelp på timen om det ikke gjør det. Frode og Alf Gisle er to av veldig mange som stiller opp når det trengs. Vi hadde ikke klart oss uten.

De viktige sakene leser du først i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement

Nok å drive med. Ordrebøkene er fulle et halvt år frem i tid, sier Frode Randli.
Nok å drive med. Ordrebøkene er fulle et halvt år frem i tid, sier Frode Randli. Foto: Frode Tellevik