Parkerte for siste gang etter 65 år på veien

83-årige Inge Granly begynte karrieren med en 39-modell International.

Inge synes ikke ting var bedre i gamle dager. Tvert i mot. Bilene er bedre og veien er bedre. Her tok vi en rast på morgenkvisten og jeg synes det ble et godt motiv av en arbeider - en sjåfør hele yrkesstanden kan være stolt av. Foto: Svein-Ove Arnesen

Inge synes ikke ting var bedre i gamle dager. Tvert i mot. Bilene er bedre og veien er bedre. Her tok vi en rast på morgenkvisten og jeg synes det ble et godt motiv av en arbeider - en sjåfør hele yrkesstanden kan være stolt av. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

I mer enn 40 år har han kjørt for Brødrene Dahl. Nå har Inge parkert - for siste gang.

Det var egentlig en tilfeldighet at vi kom over Inge. TransportMagasinet laget en sak over de 100 beste transportørene i Norge i fjor- og der toppet jaggu en 83-åring listen. Det var Inge.

Vi ble med ham på nattruta. Alene, men ikke ensom. Du kan lese saken. Vi kalte den "Ingemannsland." Der kan du se fotos og lese historier fra gamle dager også.

Inge A. Granly er daglig leder av Granlys Transport. Bedriften disponerer 8 biler pluss «noen ekstrabiler i tilfelle vi får problemer» og tilsammen 5 sjåfører i tillegg til Inge selv og hans to sønner, Ingar og Roger.

Vi kjenner folk på dekkverkstedet som synes det er stor stas når Inge kommer rullende med denne. Foto: Svein-Ove Arnesen

Vi kjenner folk på dekkverkstedet som synes det er stor stas når Inge kommer rullende med denne. Foto: Svein-Ove Arnesen

Forleden så vi i lokalavisen at Inge losset for siste gang. - Jeg blir 84 år i januar. Tiden går jo. Jeg må jo bare parkere nå. Hvordan det blir vet jeg ikke ennå, men vi får se hva som skjer, sier han beskjedent til avisen.

Årsaken til at han slutter nå er ifølge ham selv at «Det passet seg sånn. Vi har fått inn en sjåfør som har kjørt bra for oss tidligere, som gjerne ville ha jobb igjen hos oss. Da blir det sånn.»

Inge er født samme år som Bonnie & Clyde ble skutt og mens Hjallis fraktet skøyter i ring under olympiaden og Kong Haakon ikke bare var konfekt, fraktet han tømmer og gips både i Norge og Sverige.

Inge har opplevd en eventyrlig transportreise. Og selv om han altså har losset for siste gang, vil han beholde lappen. Den må fornyes hvert år, men «noen» må jo kunne kjøre bilene på EU-kontroll, verksted og sånne ting. Det aner oss at Inge ikke helt slipper lastebilrattet ennå.

Det er bare å ta av seg hatten. Noe annet er det ikke å si.

Bilparken er blandet. Mye Scania, men siste innkjøp er faktisk en Iveco. - Vi ser på prisene og hva det koster, sier Inge. I over 40 år har han kjørt for Brødrene Dahl. De har hatt en god ambassadør i Inge.

Bilparken er blandet. Mye Scania, men siste innkjøp er faktisk en Iveco. - Vi ser på prisene og hva det koster, sier Inge. I over 40 år har han kjørt for Brødrene Dahl. De har hatt en god ambassadør i Inge.