23948sdkhjf

Pionér på motivlakk

«Men i 1992 dereguleres transportmarkedet i Europa og vi kommer til å oppleve en enorm konkurranse. Har man ikke kontroll på kostnadene da, kommer man ikke til å klare seg. Selv de mest vakre lastebilene kan ikke hjelpe deg da».

Jean Rouillon var pessimist den gang, men fikk ikke helt rett.

(Saken ble først publisert i Veteranlastebilen - og vi anbefaler et abonnement :)

På 80-tallet dukket det stadig oftere opp motivlakkerte lastebiler i Europa. Det franske transportselskapet Transports Jean Rouillon var en av de første som dekorerte mesteparten av lastebilflåten.

Spesielt de siste 20 årene har mange vakre, motivlakkert lastebiler dukket opp i Skandinavia og i mange andre europeiske land. Dette har som oftest vært mindre transportbedrifter som «hengte seg på bølgen» etter Jean Rouillon og hans kone Odette.

Ekteparet er eiere av Transports Jean Rouillon øst i Frankrike, og var blant pionérene på dette. Det var Odette Rouillon som fikk ideen i 1984: „Ce fût le coup de foudre pour moi“ (for meg var det som et lynnedslag – red.anm.). Hun hadde sett sin første motivlakkerte lastebil, en Scania fra Finland.

Airbrush-kunstner

– Jeg ville kjøpe lastebilen med en gang, fortalte Audette til vår frilanser Fronemann da han besøkte transportbedriften i 1989.

Men Scaniaen med alle sine modifikasjoner ville ha blitt altfor dyr å kjøpe. I stedet vendte paret seg til Scania France, som igjen tok kontakt med en velkjent airbrush-kunstner ved navn Pascal Kersiak.

Pascal tok da også jobben med å motivlakkere den første lastebilen deres, en Scania 142, som fortsatt var i vognparken da artikkelforfatteren besøkte dem for 19 år siden.

Da Jean Rouillon ble spurt om hvorfor de bruker mye penger på motivlakk svarte han at de ønsket en egen stil på lastebilene sine.

– Hvem er det som velger temaet? Sjåføren eller eierne?

– Ingen av dem. Pascal har vi full tillit til. Vi vet aldri hva han velger på lastebilen eller hele vogntoget før vi får det tilbake. Det er alltid en stor overraskelse svarte paret.

Kunst til folket

Den gang hadde Pascal, født i Tsjekkoslovakia, allerede dekorert lastebiler i 10 år. «Våre tyske naboer på den andre siden av Rhinen mente vi var gale. Men jeg ønsker å kreere kunst for alle. De fleste kunstverk er låst inne på museer. Hvilke vanlige folk går på kunstmuseum? På en lastebil kan alle oppleve min kunst»

I 1989 eide Rouillon allerede 12 motivlakkerte lastebiler. Senere har det også blitt komplette vogntog dekorert med populære franske filmstjerner.

– Alle snur seg når jeg kommer kjørende, sa Marcel Perrin.

Hans DAF 95–380 var dekorert med motiver av dyr. Roger Mangin hadde en mer oppsiktsvekkende dekor på sin Scania 142 M trekkvogn. Pascal hadde lakkert vakre nakne damer på førerhuset, og hver gang sjåføren ser i speilene skulle man tro at han ble distrahert.

– Ikke i det hele tatt. Vi gjør vår daglige sjåførjobb og frakter papir, maskiner, grønnsaker og stykkgods, sa Roger den gang.

Spent på fremtiden

– Vi har stor glede av å se på hvor fin lastebilflåten vår er, men vi kjører jo ikke rundt med lastebilene for moro skyld, la Jean Rouillon til.

Han kommer fra en skikkelig transportfamilie. Fire nære slektninger har transportselskap i nærheten, og kona Odette kommer også fra en transportfamilie.

Jean startet opp i 1954 med en Citroën laste-bil. I 1989 kjørte selskapets motivlakkerte lastebiler nasjonal transport i Frankrike, samt internasjonal transport til Tyskland, Italia og Spania. Den gang var Jean Rouillon litt skeptisk med tanke på fremtiden.

– I 1992 dereguleres transportmarkedet i Europa og vi kommer til å oppleve en enorm konkurranse. Har man ikke kontroll på kostnadene da, kommer man ikke til å klare seg. Selv de mest vakre lastebilene kan ikke hjelpe deg da. Men til tross for syknende frakt-
rater kommer vi til å fortsette å sende ut våre motivlakkerte lastebiler på europeiske motorveier, sa han.

Den utfordringen har de tydeligvis klart for Transports Jean Rouillon eksisterer i beste velgående, og lastebilene er fortsatt motivlakkerte. Entusiasmen lever i Frankrike også!

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 02 2019

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062