Plasskrevende fargeklatt

Han trenger litt plass, Oddbjørn Løland, eller Obba, som han kalles lokalt.

Oddbjørn Løland var aldri i tvil om at han ville ha bil og henger fremfor tippsemi. Og skulle kundene finne på å kreve tippsemi på en jobb, kan denne bilen stille med svingskive også i løpet av noen minutter.
Oddbjørn Løland var aldri i tvil om at han ville ha bil og henger fremfor tippsemi. Og skulle kundene finne på å kreve tippsemi på en jobb, kan denne bilen stille med svingskive også i løpet av noen minutter. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert
- Denne bilen blir min arbeidsplass de neste årene. Jeg har seks års service- og reparasjonsavtale på den, sier Oddbjørn Løland fra Jæren.
- Denne bilen blir min arbeidsplass de neste årene. Jeg har seks års service- og reparasjonsavtale på den, sier Oddbjørn Løland fra Jæren. Foto: Frode Tellevik

Neven som strekkes ut mot oss idet vi stiger inn i en oransje Scania R580 ved en steintipp på Jæren, er av den grove sorten. Trolig bygget for praktisk arbeid og ikke for papirflytting.

I løpet av intervjuet får vi bekreftet våre mistanker.

Oddbjørn er født og oppvokst i anleggsbransjen.

Ingen plan

Vi er på vei for å hente dagens siste lass på en byggetomt i Stavanger sentrum. Tippen er på Jæren, en god halvtime unna. Oppdragsgiver denne dagen er Vassbakk & Stol.

Oddbjørn forteller at han ønsket å komme seg på hjul igjen etter fire år som oljeleverandør med koordinering av tankbiler.

Klokketro

Da han bestilte seg ny Scania hadde han derfor ingen plan, annet enn å stupe inn i markedet og leie seg ut til dem som trengte tippbil. Den første måneden har det gått i ett, så det virker som taktikken lykkes.

Nettverket hans er stort og han innrømmer glatt at han har klokketro på kontaktflaten han har opparbeidet seg gjennom årene.

 

Kombi

- For å være på den sikre siden bygget jeg kombibil. Det står en svingskive på vaklende bein hjemme på tunet, sånn i tilfelle. Foreløpig har den fått stå i fred. Langtransport frister ikke i utgangspunktet og med litt flaks kan jeg selge bilen om seks år med ubrukt svingskive, smiler han.

Oddbjørn Løland mangler fullstendig evnen til å si nei. Han måtte riktignok takke nei til noen ekstra turer mens TM holdt på med fotograferingen, men det gikk såpass inn på ham at han ble svett i nevene.
Oddbjørn Løland mangler fullstendig evnen til å si nei. Han måtte riktignok takke nei til noen ekstra turer mens TM holdt på med fotograferingen, men det gikk såpass inn på ham at han ble svett i nevene. Foto: Frode Tellevik

Resten av bilen er også bygget etter nøye anvisninger fra rogalendingen.

3,30

- Helluft var viktig for meg denne gangen, spesielt med tanke på kombiløsningen, som krever hev og senk når det skal skiftes. Kombiløsningen gjør at bilen er litt dyrere å bygge, men kan være en særdeles billig forsikring dersom det blir lite tippkjøring. Vekten på bilen med dumperkasse er rundt 14 tonn og jeg laster over 30 tonn lovlig på hele settet. Akselavstanden er på 3,30 ,meter.

Kommunikasjon

Oddbjørn har hatt en klar filosofi om at bilen skulle bygges av folk han kunne kommunisere med.

- Nor Slep kan jeg ikke få fullrost nok. De har vært enestående i denne prosessen, spesielt selgeren Ole Jacob Gryte. Grunnen til at jeg valgte dem, var at de kunne bygge bilen i Norge. Jeg ville være med under prosessen og jeg ville snakke med norske folk for å få alt på plass, rette mål, LAXO-låser, og alt som skal være på rett sted.

Scaniamann

At det hele ble bygget på et Scaniachassis var derimot noe tilfeldig.

- Jeg har kjørt en del MAN på oljekjøringen og de imponerte meg. De er rolige, utrolig retningsstabile og egentlig veldig lite tull med. Jeg var derfor og fikk pris på en MAN også denne gangen, men samtidig skulle vi handle en bil til Løland Transport og sjåføren der ville ha Scania. Jeg fikk derfor pris på to Scania i samme tilbudet og da ble det billigere å kjøpe de to enn en av hvert merke.

 

Nor Slep AS fikk jobben med påbygget, ene og alene fordi de kunne gjøre jobben i Norge.
Nor Slep AS fikk jobben med påbygget, ene og alene fordi de kunne gjøre jobben i Norge. Foto: Frode Tellevik

Danmark

Som så mange andre Scaniakunder, måtte også Oddbjørn en tur over dammen for å få den siste finishen.

Det å rygge hengeren i vinkel for å tippe bilen er en kunst, men øvelse gjør mester. Oddbjørn husker tilbake til karrierestarten da han lånte bil og henger med seg hjem på gården og trente mange og lange kvelder.
Det å rygge hengeren i vinkel for å tippe bilen er en kunst, men øvelse gjør mester. Oddbjørn husker tilbake til karrierestarten da han lånte bil og henger med seg hjem på gården og trente mange og lange kvelder. Foto: Frode Tellevik

Scania i Vojens har bygget hydraulikken, eksosanlgget og lakket alt det svarte. - En danske kan du forstå og kommunisere med. De har også en veldig stolthet til jobben de gjør. Mekanikerne tar den siste finishen selv om det kanskje ikke står i avtalen eller kommer på regningen, skryter han.

Ikke så dyrt

Oddbjørn ville ikke ha noe blankt på nybygget, bortsett fra lyktene og det som kreves av regelverket. Det var delte meninger om svarte felger, men slik ville han ha det. Innvendig er det også gjort en enkel oppjustering.

- Den ser nok mye dyrere ut enn den er. På lakk, eksos og inne i hytten har jeg vel lagt ut rundt 150 000 kroner til sammen. Verre er det ikke.Nå har jeg vært borte fra tippbransjen siden 2009, men jeg slipper jo å annonsere i avisen. Alle vet jo at jeg er tilbake igjen.

Blandet

Vi avslutter intervjuet med å spørre hvordan responsen fra kollegene ute på veien har vært. Vi vet jo at bilder av denne bilen har tatt av på sosiale medier langt ut over landegrensene .

- Responsen? Oddbjørn ler av spørsmålet og prøver å veie ordene sine før han svarer. - Den har vært noe blandet, for å si det mildt. Det har vært ganske mange spesielle tilbakemeldinger å høre. Jeg tar nok litt "stor plass" og det faller kanskje enkelte tungt for brystet, avslutter Oddbjørn Løland.

Når man stiller med slikt utstyr etter fire år borte fra markedet, tar det ikke lang tid før omgivelsene oppfatter at du er der.
Når man stiller med slikt utstyr etter fire år borte fra markedet, tar det ikke lang tid før omgivelsene oppfatter at du er der. Foto: Frode Tellevik