IAA 2016

Pludder fra Hannover

Tungts utsendte rømte fra den hysteriske, utmattende presseflokken og lot som om de var turister. Noen bilder.

På Ivecos stand fikk vi prate med disse to dyktige produktekspertene.

På Ivecos stand fikk vi prate med disse to dyktige produktekspertene. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Pressedagen på IAA er et syn for… antagelig ikke guder.

Se det for deg:

2000 stort sett utrente journalister som løper i flokk fra en pressekonferanse til den neste.

Hvor man kjemper om sitteplass mens man hører gebrokkent selvforherligende i 20 minutter

Før man bruker den vekten man tross alt har ervervet for å karre til seg en pressemappe før de går tom for forståelige språk.

Og selv om den uansett ligger på nett for lengst. Puh!

Foto: Svein-Ove Arnesen

Ja, da har MAN i det minste fortjent et eple å eske seg på?

Foto: Svein-Ove Arnesen

Muskler fra hele verden. Under ser vi Constellation. Constellation ble lansert i 2005 og er fortsatt flaggskipet til MAN Latin America etter at MAN tok over VW Truck & Bus i Brasil allerede i 2008. Bilen er fortsatt øremerket det Sør-Amerikanske markedet. Denne utgaven har en Cummins på 420 hk og Euro 5 som drivkraft. Euro 5 ble innført der i 2012 - altså tre år senere enn her hjemme. Dermed kunne de også trekke erfaringer fra det europeiske nyttekjøretøymarkedet ved innføringen.

Sært på messa. Ja, den ser ut som en Transformer som gikk tom for strøm halvveis i forvandlingen. Men dette er altså en kreasjon fra MANs samarbeidspartner Maurer. Familiebedriften har modifisert nyttekjøretøy siden 1963 under slagordet «We go for it when others quit». Det ser sånn ut, ja.

Foto: Svein-Ove Arnesen

Deilige US-trucks. På pressedagen er det stille før stormen i hallen der veteranbiler og US-trucks står.

Joy venture. Jada, vi vet det heter joint venture, men det er jo litt gøy også. Her er det Daimler og kinesiske Foton som sammen produserer og distribuerer Auman-lastebiler primært for det kinesiske markedet. Den første lastebilen rullet ut fra fabrikken i Beijing for fire år siden og nå har de jammen klinket til med en forbedret modell med euro 5-motor også.

Foto: Svein-Ove Arnesen

Vetanlastebilene har en egen hall. De ruller kanskje lite, men beveger oss desto mer. En nostalgisk reise der altså.

Hyundai Xcient vil du neppe se på veiene i Europa. Selv om mange kanskje trekker litt på smilebåndet, så er ikke Hyundai noen nykommer på tyngre kjøretøy. De har holdt det gående siden 1977. Mange lo av koreanske kjøretøyer for 20 år siden også - vi gjør ikke det lenger. Hyundai solgte over 420.000 personbiler i Europa i fjor alene.På IAA la de vekt på at selv om Xcient ikke selges i Europa, så fåes den nå i Euro 6. Innvendig er bilen enkel, men gir ikke alt for billige vibber. Hytta kan vippes 61 grader nord slik at vedlikeholdet skal være enkelt. Bilen fås med både kort og lang akselavstand, som dumper, nærtransport eller som langtransportbil. Skapplassen er oppgitt til 1046 liter i den største hytta.

Foto: Svein-Ove Arnesen

Volksbus blir produsert av MAN i Brasil. Det kjennes liksom litt rart å se VW-logoen på disse bussene som visstnok selger riktig så bra.

Du store kineser! Denne karen kikket så visst ikke på Scanias nye peilepinne. Han fotograferte den. Så trakk han den ut litt, fotograferte igjen, før han til slutt tok ut pinnen helt og nærfotograferte oljepeilepinnehullet. I mellomtiden hadde han en kollega inne i bilen som brukte noen hundre bilder på å dokumentere alt han kom over der.

Foto: Svein-Ove Arnesen

Litt mystikk selger alltid. Her er det MAN som skal vise minste-MAN TGE. I bakgrunnen ser vi verdenspremieren Neoplan Tourliner vist publikum for første gang

Foto: Svein-Ove Arnesen

Foto: Svein-Ove Arnesen

Foto: Svein-Ove Arnesen

Foto: Svein-Ove Arnesen

Foto: Svein-Ove Arnesen