Hvorfor fikk ikke sjåføren beskjed?

Støtteapparatet rundt uheldige utenlandske sjåfører ser kanskje bra ut på papiret, men virker det?

Vi hører alt for ofte om utenlandske sjåfører som må tilbringe mange døgn i bilvrak etter ulykker
Vi hører alt for ofte om utenlandske sjåfører som må tilbringe mange døgn i bilvrak etter ulykker Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Det er noen uker siden nå. Tungt.no stakk tilfeldigvis innom Viking Redningstjeneste i Overhalla for å høre hvordan det hadde gått med innspilling av "Vinterveiens helter". Jo Roger Blengsli og sønnen Ole Henrik, har som vanlig vært ute på tøffe bergingsjobber med filmteam på slep. - Det er bare å glede seg. En av bilene som er med, står forresten her ute på plassen nå, sier Jo Roger, og forteller resten av historien.

Den medtatte polske Volvoen hadde en uke tidligere gått av veien med fullt fiskelass, på vei fra Rørvik til Oslo. Blengsli fikk bergingsoppdraget gjennom Service-24 i Østerrike. - Vi dro ut med to tungbergere til en jobb som i utgangspunktet så ganske kurant ut. Til tross for at skapet var sprengt, fikk vi semien på veien med lass, forteller Blengsli.

Hengeren ble deretter fraktet tilbake til avsender med en annen trekkvogn. Den polske bileieren mente på telefon at bilen burde være klar for tur igjen etter en time eller to på verksted, men med knust front og radiator var nok ikke det et alternativ, ifølge bilbergeren.

Dagen etter uhellet, ble sjåføren hentet inn til avhør hos politiet i Namsos. Overraskelsen var derfor stor da Blengsli tilfeldigvis oppdaget at han var tilbake og gikk rundt vraket samme ettermiddag. - Han pratet bra engelsk og jeg spurte hvor han skulle bo. Han pekte på bilen og forklarte at han hadde webasto, så det var ikke noe problem.

Den polske sjåføren ble i utgangspunktet henvist til å bo i dette lastebilvraket en uke.
Den polske sjåføren ble i utgangspunktet henvist til å bo i dette lastebilvraket en uke. Foto: Frode Tellevik

- Jeg måtte forklare ham at uten kjølevæske, fikk han heller ingen varme. Og det var meldt storm samme helg. Og sidevinduet var knust. Sjåføren ga seg likevel ikke. Han skulle bo i bilen. Jeg spurte ham flere ganger om ikke sjefen hans kunne ordne hotellrom til ham, men han hadde fått beskjed om å ligge i bilen og det var ikke noe problem, forteller Blengsli.

Til slutt tok bilbergeren avgjørelsen om å plassere den polske sjåføren i en av brakkene som vanligvis brukes av sjåførene som kommer hjem fra oppdrag sent på natten. Polakken ble fortalt hvor butikkene i området var og fikk tilgang til dusj og toalett i kontorbygget på dagtid. Slik bodde han en uke, før hjelpen kom fra Polen og hentet både vraket og sjåføren.

Tungt.no ble med bort og banket på brakka for å få en prat med sjåføren, seks dager etter uhellet. Han var ikke så snakkesalig, og ville ikke svare på spørsmål om sin egen situasjon etter utforkjøringen, men han bekreftet at han kjørte mye i Norge og ofte lastet i Rørvik. Noen ganger gikk turen til Danmark, eller Sverige, men som regel snudde han i Oslo og lastet opp igjen til Trondheim.

Skapet ble sprengt i utforkjøringen og fisken fraktet tilbake til avsender.
Skapet ble sprengt i utforkjøringen og fisken fraktet tilbake til avsender. Foto: Frode Tellevik

Vi sendte avgårde en henvendelse til Posten/Bring om hva de tenker om sjåførens situasjon. De fikk skaffet til veie en ny trekkvogn og berget fisken tilbake til Rørvik, men hva med sjåføren? Presseansvarlig, John Eckhoff svarer følgende i en mail til oss, en uke etter utforkjøringen:

Sjåføren har ikke bodd i bilen. Etter ulykken forsikret vi oss om at sjåføren var uskadet og at han deretter fikk tilbud om bosted. Det er en del av avtalen med Viking, som bisto i redningen. Parallelt startet jobben vår med å berge lasten. Tilbakemeldingen jeg har fått er at sjåføren er ved godt mot, og returnerer sammen med Vikings polske samarbeidspartner i dag (sammen med det havarerte kjøretøyet).

Bring peker altså på Viking som den ansvarlige for å ta seg av sjåføren i dette tilfellet. Vi sender en ny mail og får følgende forklaring fra markedsdirektør i Viking Redningstjeneste, Sjur Jensen Bay:

Jeg kan bekrefte at organisering av hotell og annet utgjør en del av Vikings assistansehåndtering, på oppdrag for flere av våre storbilkunder. Disse tilleggstjenestene organiseres av vårt kundesenter gjennom Vikings dedikerte storbilteam, i dialog med oppdragsgiver og sjåfør. Dette er altså normalt ikke noe som involverer den aktuelle bilbergeren. Utover dette har vi ikke kjennskap til den konkrete saken det henvises til eller har mulighet til å kommentere enkeltoppdrag på vegne av kunde.

Jo Roger Blengsli måtte ta seg av den polske ulykkessjåføren i en uke.
Jo Roger Blengsli måtte ta seg av den polske ulykkessjåføren i en uke. Foto: Frode Tellevik

- Dette oppdraget kom ikke til meg gjennom Viking. Jeg snakket kun med Service-24 om denne bergingen. Men jeg har heller aldri hørt om en slik avtale og verken Viking eller Bring var i kontakt med meg angående sjåføren. Slik jeg forsto på sjåføren, var hans eneste alternativ å overnatte en uke i en bil uten vindu og muligheter for varme, kommenterer Blengsli.

Hold deg oppdatert med TransportMagasinet. Klikk her for abonnement