Posten-Bring: Under samme tak

Postterminalen i Sarpsborg er historie. Nå har de blitt samboere med Bring i Fredrikstad. Konsernsjef Dag Mejdell kalte terminalen for en milepel i Posten Norges historie.

Posten og Bring er nå under et og samme tak i Østfold. Det var stor stas på åpningen av Fredrikstadterminalen. Fra venstre står Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fredrikstad, Dag Mejdell, konsernsjef posten Norge, Tony Parkilla, Bring, Kai Opsahl, Posten og Ingar Gundersen, distriktssjef i Posten.

Posten og Bring er nå under et og samme tak i Østfold. Det var stor stas på åpningen av Fredrikstadterminalen. Fra venstre står Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fredrikstad, Dag Mejdell, konsernsjef posten Norge, Tony Parkilla, Bring, Kai Opsahl, Posten og Ingar Gundersen, distriktssjef i Posten.

Publisert Oppdatert
Målet med den nye terminalen er blant annet å utnytte vognparken bedre ved å kunne samlaste pakkene posten transporterer, med godset Bring transporterer.

Målet med den nye terminalen er blant annet å utnytte vognparken bedre ved å kunne samlaste pakkene posten transporterer, med godset Bring transporterer.

For tyve år siden åpnet Postterminalen i Sarpsborg og undertegnede var med på flyttelasset i egenskap av min jobb som postsjåfør. Nå er terminalen, med fylkets kanskje beste plassering, historie. Postens terminalvirksomhet i Østfold er nå lokaliserte sammen med sine grønne slektninger i Bring, i en utvidet terminal i Fredrikstad, nærmere bestemt på Rolvsøy. I Fredrikstadterminalen får 160 ansatte sitt daglige virke. Med nybygg og eksisterende bygg er det snakk om en terminal på 7543 m2, hvorav 6643 m2 er produksjonsareal. Tomtearealet er på 30 mål.

-Dette er første gang vi samlokaliserer logistikkvirksomheten i Østfold under et og samme tak. Dette er bare starten. På sikt skal våre 32 terminaler rundt omkring i landet bli til 19 kombinerte, slik som her, fortalte konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Mange har spurt seg hvordan det går an å flytte fra en terminal som bokstavelig talt ligger vegg i vegg med E6, til en terminal langs RV109 mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Riksveien er nemlig kjent for å slite med høy trafikkbelastning og store køproblemer. Men i følge Mejdell hadde man ikke utbyggingsmuligheter ved terminalen i Sarpsborg.

-Fredrikstadterminalen blir viktig for oss. Her skal vi utnytte mulighetene det ligger i å ha Bring og Posten under samme tak. Vi skal kunne transportere pakkene på samme biler som har det tyngre godset. Det vil gi bedre service til våre kunder, samt en miljøgevinst når lastebilene utnyttes bedre, sa han videre.

Den økte miljøbelastningen ved å stå å stange i kø på RV109 var tonet ned i festtalen, selv om vi vet at Posten har utført en miljøberegning som viser at flyttingen av Postterminalen er negativt utfra et miljøaspekt.

I forbindelse med at pakketerminalen nå er flyttet har man investert i en ny, avansert pakkesorteringsmaskin. Tørre tall for terminalen sier at volumet på pakker ligger på 12.000 sendinger pr. dag, mens godsvolumet ligger på 750 inn- og utgående sendinger daglig. Totalt disponerer Posten/Bring 73 egne biler ved Fredrikstadterminalen.