PostNord-transportør kjørte uten løyve

En kontroll på Seljestad avslørte at den nystartede transportøren hadde glemt noe vesentlig.

Hit men ikke lenger. Transportøren av disse containerne hadde ikke løyve da bilen ble stanset på Seljestad. Foto: Statens vegvesen

Hit men ikke lenger. Transportøren av disse containerne hadde ikke løyve da bilen ble stanset på Seljestad. Foto: Statens vegvesen

Publisert Oppdatert

Regelverket er klart. Likevel er det enkelte som misforstår eller tøyer grensene.

Bakgrunnen for denne artikkelen er en utekontroll på E134 ved Seljestad 17. januar i år.

I pressemeldingen fra kontrollen kan vi lese at et transportfirma som kjørte containere mellom Oslo, Haugesund og Stavanger er anmeldt for ikke å ha løyve for å drive godstransport mot vederlag. Transportøren har mange biler, men ingen løyver, heter det i meldingen. Bileier hevder at han leide løyver fra et annet transportfirma.

- Regelverket sier at det foretak som har transportoppdraget, og som mottar vederlaget for transporten, skal inneha løyve. Et løyve er knyttet opp mot et organisasjonsnummer, bekrefter May Britt Berge Solheim, som jobber med nasjonale transportløyver hos Statens vegvesen.

Bildet som ligger ved rapporten viser to containere fra PostNord parkert på kontrollplassen.

Kommunikasjonsjef, Bjørn Thorvaldsen, i PostNord hevder i en mail til tungt.no at vogntoget som ble stanset var leid inn av en av Postnord sine underleverandører, og at dette dermed er en sak mellom disse to partene. Han lover likevel en full gjennomgang internt for å finne nærmere ut hva som har skjedd i denne saken, og sier det er svært uheldig at PostNord ikke har fanget opp at denne transportøren ikke kjører på egne løyver.

Statens vegvesen har på sin side et annet syn på saken. De mener å kunne bevise at de to transportørene det her er snakk om har utferdiget en leiekontrakt som gir feile opplysninger.

I leiekontrakten, som tungt.no har fått tilgang til, ser det riktignok ut som om transportøren PostNord i dag har kontrakt med på denne ruten, leier inn bilen som ble stanset på Seljestad. Men dette er ikke riktig, hevder Statens vegvesen i sin anmeldelse.

Tvert imot mener etaten å kunne dokumentere at det var den anmeldte transportøren som hadde kontrakten med PostNord da bilen ble stanset. De viser blant annet til en mail fra PostNord til Statens vegvesen, samme dag som kontrollen fant sted, der PostNord bekrefter at det løyvefrie vogntoget går i trafikk for dem på den aktuelle ruten.

Kontrolløren som stanset vogntoget på Seljestad, mener derfor at det er transportøren han stanset som har direkte kontrakt med Postnord, selv om bileier ikke innehar et eneste løyve.

PostNord på sin side, benekter denne fremstillingen. Nå blir det opp til Vest Politidistrikt å finne svaret.

Abonner på TransportMagasinet. Klikk her!