Priser Scanias hybrid

Det deles ut priser i øst og vest. Denne gangen deles det ut litt syd også. Det er nemlig det tyske magasinet Verkehrsrundschau som nettopp beæret Scania med utmerkelsen Green Truck Future Innovation 2016.

Scania har nettopp tatt hjem utmerkelsen  Green Truck Future Innovation 2016.

Scania har nettopp tatt hjem utmerkelsen Green Truck Future Innovation 2016. Foto: Scania

Publisert Oppdatert

Prisen deles ut til Scanias hybridløsning som ble lansert høsten 2015. Med denne løsningen kan en 18-tonner kjøre på strøm i opp til to kilometer.

Hybriden er basert på Scanias 9-liters femsylindret dieselmotor med 320 hester og 12-trinns Opticruise-kasse. Mellom dieselmotoren og girkasssen sitter en elektromotor i drivlinjen. Den yter 130 kW, altså over 170 hester, og drar 1050 newton. Tungt.no var på lanseringen av bilen. Du kan lese mer om det her:Hybridlastebil fra Scania.

Stilleleken

Det er først og fremst i bykjerner natterstid, ved lagere og parkering under bakkenivå at avgasser og lyd skal unngås. Med elmotoren begrenses lydnivået til 72 dBa.

Stadig flere bykjerner i Europa setter krav til lydnivå natterstid. Noen husker kanskje at SKAB for en tid tilbake som førstemann i Norden lanserte sitt første Piek-godkjente skap og at DAF lanserte sin LF Silent - også den kan kjøres i stillemodus på 72 dBA.

Hva er 72 desibel, lurer du kanskje? Vi gjorde iallefall det og googlet litt. En vanlig samtale i en stue ligger på 60 desibel og en gressklipper skriker ut 90 desibel; omkring det samme som innestemmen til en ordinær svigermor.

Så vet du det.