Hold dere fast

TM 10 blir heftig

Årets siste utgave av TransportMagasinet byr på mye godt lesestoff, men vil garantert også vekke reaksjoner hos noen.

Hva sier man til sideskjørt skissert med kullstift og gråblyant? Med logo bestående av 24 karats bladgull? Foto: Frode Tellevik

Hva sier man til sideskjørt skissert med kullstift og gråblyant? Med logo bestående av 24 karats bladgull? Foto: Frode Tellevik

Publisert

TM 10 byr på Scania 143 i en fasong verden aldri før har sett. De av dere som var innom Oslo Motorshow tidligere i høst, har nok en mistanke om hva som kommer. Rått og utenom det vanlige er det uansett.

Henrik Øgård sitt siste bygg pryder forsiden i årets siste utgave av TransportMagasinet. Foto: Frode Tellevik

Henrik Øgård sitt siste bygg pryder forsiden i årets siste utgave av TransportMagasinet. Foto: Frode Tellevik

Snakker selvsagt om Henrik Øgård, som har børstet støvet av 143'en han har hatt stående bakerst i garasjen i ti år nå. Man må inn i bilen og se dashbordet som å gjenkjenne Scaniaen i dette byggverket. Etter noen prøveturer mellom Stavanger og Oslo i sommer, med halvferdig bil, haglet det med kommentarer på facebook. Ikke alle likte det de fikk se og facebookpolitiet er som kjent nådeløse.

Nå er Henriks nye street-truck ferdig. Med den skal han kose seg i sommermånedene. Utstillinger er ikke så viktig lenger for rogalendingen, som alltid har gått sine egne veier. Mange husker kanskje hans showbiler fra 15 år tilbake, som prydet forsidene her i TM flere år på rad.

Henrik Øgård hadde en customisert Peterbilt 378 fra 2005 i fast kjøring med betongtralle en periode. Foto: Proline

Henrik Øgård hadde en customisert Peterbilt 378 fra 2005 i fast kjøring med betongtralle en periode. Foto: Proline

I showbilpausen mellom 2005 og 2017, har Henrik og transportbedriften Custom & Cargo likevel satt sitt preg på omgivelsene. Se bare på denne samlingen betongbiler han har hatt i drift hjemme i Rogaland. Likevel, ingen av dem kommer i nærheten av det som presenteres i årets siste utgave av TransportMagasinet. Løp og kjøp!

MAN F2000 med V10-motor. Foto: Proline

MAN F2000 med V10-motor. Foto: Proline

DAF XF106. Foto: Proline

DAF XF106. Foto: Proline

Eller forresten. Et abonnement er både lønnsomt og mer leveringssikkert.

Klikk her og få det gjort.

Slik ble den etter en tur til Stiholt i Danmark. Den siste Scania T-modellen som ble levert til Norge fra Scaniafabrikken. Foto: Proline

Slik ble den etter en tur til Stiholt i Danmark. Den siste Scania T-modellen som ble levert til Norge fra Scaniafabrikken. Foto: Proline