Prøver ut elektrisk lastebil

Scania og Siemens har nylig vist frem en elektrisk drevet lastebil som forberedes for mulig drift mellom malmgruven i Pajala og Svappavaara i Nord-Sverige.

Systemet i lastebilen oppdager om det er overhengende kabler via en lasersensor og hever spenningsfangerne.

Systemet i lastebilen oppdager om det er overhengende kabler via en lasersensor og hever spenningsfangerne. Foto: Scania CV AB

Publisert Oppdatert
- Utviklingen av våre elektrifiserte kjøretøy må gjøres trinn for trinn, forklarer Johan Lindström, ingeniør hos Hybrid Systems Development, NBB

- Utviklingen av våre elektrifiserte kjøretøy må gjøres trinn for trinn, forklarer Johan Lindström, ingeniør hos Hybrid Systems Development, NBB Foto: Scania CV AB

- Dette er ett av mange forskjellige prosjekter hos Scania for å identifisere nye, drivstoffbesparende fremtidsalternativer, forteller Sara Bengtsson, leder for Scania Public Affairs.

Lastebiler vil frakte jernmalm døgnet rundt de omtrent 150 kilometerne til Svappavaara for lossing over på Malmbanan som går til Narvik. I en nylig publisert rapport uttrykker svenske transportmyndigheter at elektrisk drevne lastebiler, enten ved bruk av overhengende kabel eller skinner på veien, som et realistisk alternativ.

En overhengende ledende strømforsyning er sannsynligvis også den eneste realistiske løsningen om strekningen skal elektrifiseres, ettersom veien er bygget over blant annet myrer og i kupert terreng.

- Utviklingen av våre elektrifiserte kjøretøy må gjøres trinn for trinn, forklarer Johan Lindström, ingeniør hos Hybrid Systems Development, NBB. - Vi bruker elektrifiserte girkasser som ble utviklet i hybridprosjekter, men så må en kraftig elektrisk motor kobles til drivlinjen for å kunne trekke opptil 90 tonn nyttelast med kun bruk av elektrisitet.

Avansert system oppdager kablene

Siemens´ teknologi, kjent som eHighway, ligner eldre trolleybusser, men er langt mer avansert. Systemet i lastebilen oppdager om det er overhengende kabler via en lasersensor og hever spenningsfangerne. En hall-sensor overvåker at lastebilen følger kabelen, og spenningsfangerne flytter seg fremover og bakover lateralt for å sikre sammenhengende kontakt.

Siemens har bygget en fire kilometer lang testbane utenfor Berlin, Tyskland. Den utfordrende delen var ikke å sette opp de overhengende kablene, men å konstruere systemet som vil tillate bilen å hyppig kobles av og på strømforsyningen, for eksempel ved forbikjøring, hvor lastebilen drives frem av dieselmotoren.

Svenske transportmyndigheter har foreslått at overhengende kabler først skal installeres langs en 12 kilometers strekning av veien mellom Pajala og Svappavaara for å skaffe erfaring til videre utvikling.