Rapsolje på tanken er greit

Volvo aksepterer syntetisk diesel med uforandret serviceintervaller.

- Drivstoffet passer alle kunder som vil redusere sine CO2-utslipp og vi ser ingen begrensninger når det gjelder type transport eller virksomhet, skriver Volvo.

- Drivstoffet passer alle kunder som vil redusere sine CO2-utslipp og vi ser ingen begrensninger når det gjelder type transport eller virksomhet, skriver Volvo.

Opprettet
Vi håper at vår satsing på dette drivstoffet skal bidra til økt etterspørsel, slik at HVO kan tankes på mange flere steder i verden i fremtiden, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonssjef hos Volvo Trucks.

Vi håper at vår satsing på dette drivstoffet skal bidra til økt etterspørsel, slik at HVO kan tankes på mange flere steder i verden i fremtiden, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonssjef hos Volvo Trucks.

Volvo, Renova, DHL Freight og OKQ8 har brukt to år og en million kilometer på å teste hvordan Euro 5-motorer presterte med 100% HVO på tanken.

HVO er syntetisk diesel som fremstilles av vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel rapsolje eller slakteriavfall.

- Testen viste at HVO fungerer helt utmerket i våre motorer, og kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel. Det går også bra å blande vanlig diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider hos Volvo Trucks i en pressemelding.

Positive resultater

De positive resultatene fra testene gjør at Volvo Trucks nå godkjenner bruken av HVO i samtlige lastebiler i Euro 5-utgaver, med uforandrede serviceintervaller. Det forberedes også sertifisering for Euro 6.

HVO fungerer som vanlig diesel og reduserer CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.

Det funker altså. Nå mangler bare etterspørsel, råvarer og raffinerier.