Rapsolje på tanken er greit

Volvo aksepterer syntetisk diesel med uforandret serviceintervaller.

- Drivstoffet passer alle kunder som vil redusere sine CO2-utslipp og vi ser ingen begrensninger når det gjelder type transport eller virksomhet, skriver Volvo.

- Drivstoffet passer alle kunder som vil redusere sine CO2-utslipp og vi ser ingen begrensninger når det gjelder type transport eller virksomhet, skriver Volvo. Foto: Volvo

Publisert Oppdatert
Vi håper at vår satsing på dette drivstoffet skal bidra til økt etterspørsel, slik at HVO kan tankes på mange flere steder i verden i fremtiden, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonssjef hos Volvo Trucks.

Vi håper at vår satsing på dette drivstoffet skal bidra til økt etterspørsel, slik at HVO kan tankes på mange flere steder i verden i fremtiden, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonssjef hos Volvo Trucks. Foto: Volvo

Volvo, Renova, DHL Freight og OKQ8 har brukt to år og en million kilometer på å teste hvordan Euro 5-motorer presterte med 100% HVO på tanken.

HVO er syntetisk diesel som fremstilles av vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel rapsolje eller slakteriavfall.

- Testen viste at HVO fungerer helt utmerket i våre motorer, og kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel. Det går også bra å blande vanlig diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider hos Volvo Trucks i en pressemelding.

Positive resultater

De positive resultatene fra testene gjør at Volvo Trucks nå godkjenner bruken av HVO i samtlige lastebiler i Euro 5-utgaver, med uforandrede serviceintervaller. Det forberedes også sertifisering for Euro 6.

HVO fungerer som vanlig diesel og reduserer CO2-utslippene med mellom 30 og 90 prosent.

Det funker altså. Nå mangler bare etterspørsel, råvarer og raffinerier.