Raser mot prioriteringer

- Ubegripelige regler om rassikring

- Eg er stum. Dersom dette er rett, betyr det at vi i fleire år har kjempa ein kamp som ikkje kan vinnast.

Forkjemper for rassikring, Rolf Olav Tenden. Arkivfoto: Frode Tellevik

Forkjemper for rassikring, Rolf Olav Tenden. Arkivfoto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

Det var nettstedet Fordeby.no som først avslørte regelverket som fremstår som ubegripelige for transportører i Sogn og Fjordane. Flere av dem har i en årrekke kjempet hardt for rassikring langs vestlandsveiene.

Etter at det ble bevilget en milliard kroner til rassikring i Våtedalen på E39, mente mange at midlene heller burde brukes på en langt mer rasutsatt riksveg 5 i samme fylke. Men det skulle vise seg å ikke være så enkelt.

Sjefsingeniør Guro Dyngen fra Statens Vegvesen opplyser nemlig til Fordeby.no at rassikringsmidler kun kan brukes til å sikre trafikantene mot skred fra naturlig terreng. Er det rasfarlige området menneskeskapt, som for eksempel en veiskjæring, må pengene tas fra drifts- vedlikehold og investeringsbudsjettene.

Opplysningene overrasker blant andre Rolf Olav Tenden, som har kjempet i en årrekke for bedre sikring langs veiene. - Eg er stum. Dersom dette er rett, betyr det at vi i fleire år har kjempa ein kamp som ikkje kan vinnast, seier Tenden.

Les hele artikkelen på fordeby.no

Ikke abonnent enda? Klikk her