Driftingkveld med Pluss:

Rått kundearrangement for lastebilfolket

Det finnes sikkert mange eksempler på kreative måter å arrangere kundearrangement på, men Pluss Truck Sales and Rental AS valgte å satse på store motorer, hjulspinn og svidd gummi. De inviterte kundene til driftingkveld på rudskogen Motorsenter i Rakkestad, og vi fikk være med!

En fornøyd gjeng etter å ha fått kjørt seg på Rudskogen i forbindelse med kundearrangementet til Pluss Truck Sales & Rental AS. Drifting sto på menyen! 
Foto: Vetle Granath Magelssen

En fornøyd gjeng etter å ha fått kjørt seg på Rudskogen i forbindelse med kundearrangementet til Pluss Truck Sales & Rental AS. Drifting sto på menyen! Foto: Vetle Granath Magelssen

Opprettet
Brigt Vold fra Sola Storbil t.h. var spent før turen i driftingbilen til Kim Karlsen.

Brigt Vold fra Sola Storbil t.h. var spent før turen i driftingbilen til Kim Karlsen.

Dag Harlem er en svært aktiv herre i driftingteamet "Team Yellow". I tillegg er han administrerende direktør i Harlem Transport.

Dag Harlem er en svært aktiv herre i driftingteamet "Team Yellow". I tillegg er han administrerende direktør i Harlem Transport.

Lastebilgutta var lydhøre da Fredrick Tidell fortalte om bilen sin.
Foto: Vetle Granath Magelssen

Lastebilgutta var lydhøre da Fredrick Tidell fortalte om bilen sin. Foto: Vetle Granath Magelssen

Omkring 30 forventningsfulle deltagere møttes på Rudskogen her om dagen. Foran dem sto et helt team med de råeste driftingbilene man kan tenke seg. Her snakker vi om spesielle saker med motorer opp mot 900 hk, spesialbygget for å kunne lage de stiligste røykskyene med bakdekkene som tenkes kan. Team Yellow, som er hjemmehørende i Rakkestad, stilte hele teamet til rådighet på arrangementet.

850 hester

Undertegnede ble raskt hanket inn for å sitte på i en BMW 3-serie med ikke mindre enn 850 hk under panseret. Stroppet fast i passasjersetet, med helhjelmen godt tredd ned over hodet, bar det i vei ut på banen. Du verden for et skyv denne bilen hadde! Jeg satt som klistret til seteryggen, mens min sjåfør spant og herjet seg gjennom svingene. Etter et langstrekk angrep han svingen med det jeg vil kalle dødsforakt, gearet ned og lot det stå til. Vi spant vanvittig gjennom hele svingen og lukta av svidd gummi rev i nesa.

Jeg har vært med på mye tøff kjøring, både med truckracer og i Paris-Dakar-bil, men dette var noe helt annerledes. Redd? Nei, ikke med disse drevne sjåførene.

Full fart på Rudskogen Motorsenter.
Foto: Vetle Granath Magelssen

Full fart på Rudskogen Motorsenter. Foto: Vetle Granath Magelssen

Fornøyde

Alle deltagerne fikk kjørt seg i passasjersetene denne kvelden. Riktignok satte en heftig regnbyge en midlertidig stopper for driftingen, men det tørket da noenlunde opp igjen og morroa fortsatte.

-Lastebilfolk er normalt opptatt av bil og motor, og da tenkte vi at dette kunne være en fin måte å bringe kundene våre sammen på og oppleve noe litt utenom det vanlige, forteller Rune Holtan i Pluss til TransportMagasinet.

At arrangementet falt i smak var det ingen tvil om. Selv godt voksne, garva lastebilfolk ble som barn igjen på Rudskogen denne ettermiddagen.

-Jeg hadde det greit inni bilen her. Veldig greit, var kommentaren til Brigt Vold fra Sola Storbil, etter å ha fått "kjørt seg" i bilen til Kim Karlsen.

Fakta:

Dette er drifting

Drifting stammer opprinnelig fra Japan, og er en form for motorsport der det går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingene, mens sjåføren har full kontroll over sladden. Enkelt forklart kan man si at det er snakk om kontrollert sladding på bane. Drifting er svært populært som oppvisning, men er også en viktig og ikke minst publikumsvennlig motorsport. I Norge er drifting en motorsportgren under Norges Bilsportforbund.