Illustrasjonsbilde: To svenske varemerker i vekst (men stolt norsk transportør).Foto: Haakon Førde
Illustrasjonsbilde: To svenske varemerker i vekst (men stolt norsk transportør).Foto: Haakon Førde

registreringsstatistikk lastebil sverige

Det går mot lastebilrekord i Sverige

Vi må helt tilbake til 1989 for å finne forrige rekord. Nå peker prognosene mot 6200 biler over 16 tonn i Sverige i år.

Publisert

Dersom Motorbranschens Riksförbund (MRF) får rett i sine prognoser, blir 2017 dermed det nye rekordåret.

Tilbake i 1989 var tallet 6133 biler. Se også de 10 beste årene i listen under – hvor det framgår at 2016 heller ikke var noe dårlig år, med sine 5.913 biler.

I MFR pekes det på de sterke konjunkturene for svensk industri som den åpenbare årsaken. Samtidig som de vanlige «flaskehalsene» i utlevering av lastebiler, først og fremst påbyggersektorens kapasitet, hindrer en ytterligere vekst.

Og hvordan vi ligger an her hjemme? Relativt sett gjør vi det enda bedre. Vi har ligget på et høyt nivå i mange år nå (etter at bransjen kom seg etter finanskrisen), og utviklingen så langt i 2017 antyder i øyeblikket en vekst på ytterligere seks prosent.

Her hjemme har det imidlertid vært en påtagelig utflating i veksten de siste to månedene. Alle merkene, med unntak for Mercedes, ser i øyeblikket på negative tall for oktober. Men det er ennå et par registreringsdager som ikke er kommet med på statistikken, så vi krysser våre fingre til ut i uken.

Dette er de beste årene for tunge lastebiler i Sverige (kilde er MRF).

Topp 10 salgsår i Sverige

1. 1989 med 6 133 biler

2. 2008 med 6 027 biler

3.2017 med 6 000 biler

4. 2016 med 5 913 biler

5. 2007 med 5 861 biler

6. 1974 med 5 665 biler

7. 2011 med 5 315 biler

8. 2006 med 5 297 biler

9. 1987 med 5 083 biler

10. 1980 med 5 030 biler