Renault tester 3D printing av motordeler

3d-printing høres veldig futuristisk ut. Det er det vel strengt tatt ennå også - men fremtiden har en tendens til rask å forfalle til være fortid.

Den til venste er en ordinær Renault Trucks DTI5 Euro 6 motor. Til høyre ser vi den samme motoren designet eksklusivt med 3D printing i metall for å redusere vekt og antallet komponenter.

Den til venste er en ordinær Renault Trucks DTI5 Euro 6 motor. Til høyre ser vi den samme motoren designet eksklusivt med 3D printing i metall for å redusere vekt og antallet komponenter.

Publisert Oppdatert
Den ene er en ordinær Renault Trucks Euro 6 DTI5 ventilløfter, mens den andre er produsert med 3D printing. Ikke lett å se forskjellen.

Den ene er en ordinær Renault Trucks Euro 6 DTI5 ventilløfter, mens den andre er produsert med 3D printing. Ikke lett å se forskjellen.

3D-printing er riktignok i startskriveren, men det har allerede vært gjort forsøk på ulike prototyper. Det var Mercedes-Benz som tok det virkelig store førstesteget i fjor sommer da de annonserte at man nå kan bestille 30 av de forskjellige reservedelene til printing. Blant annet flere deler til Actros.

Dette var kunststoffdeler, og ikke metall.

Tester på metall

Også Renault Trucks sysler med printerne sine. Og selv om de på ingen måte hevder å være først ute, har de en periode jobbet med 3d-printing i metall. Det er først da det blir virkelig interessant.

Nå har de printet ut ventilløftere og lagerbukker til kamaksel i metall. Disse komponentene har de puttet inn i en euro 6-motor og kjørt 600 timer i testbenken.

- Ved bruk av 3D printing i metall har vi oppnådd en vektreduksjon på en 4-sylindret motor med 120 kg eller ca. 25 %,  forklarer Damien Lemasson, prosjektleder hos Renault Trucks. Testene vi har gjennomført beviser slitestyrken og påliteligheten til motor komponenter produsert med 3D printing. Dette er ikke kun et designmessig påfunn, sier han videre.

En av fordelene det pekes på, er at en 3d-printet forbrenningsmotor vil ha langt færre enkeltkomponenter. I motoren som er brukt under disse testene, er det omkring 200 færre komponenter enn i den ordinære motoren.

Ifølge reklamen vil man kunne klare seg med mindre motorer for å frakte samme mengde gods.

Flere av lastebilprodusentene jobber altså med printerne sine for tiden. Vi regner med at fremtiden vil vise hvilken produsent som først virkelig 3D-skriver seg inn i historien.