Renault C480 vant nederlandsk test for anleggsbiler

Lett overraskende dutch style thumbs up for Renault.

Det er det nederlandske nettmagasinet Big Truck som har gjennomførte en gruppetest av fem anleggsbiler, Renault C480 vant over Mercedes-Benz, Iveco og to modeller fra DAF
Det er det nederlandske nettmagasinet Big Truck som har gjennomførte en gruppetest av fem anleggsbiler, Renault C480 vant over Mercedes-Benz, Iveco og to modeller fra DAF Foto: Renault
Publisert Oppdatert

Ekte lastebiltester er stadig sjeldnere vare. Tyske og nederlandske magasiner er blant de få europeiske som fortsatt har redaksjoner med ressurser til dette.

Og dette resultatet fra Big Truck (SE her) lot seg ikke gå upåaktet hen i det norske Renault-hovedbølet heller. Ikke minst fordi norsk og nederlandsk lastebilsmak henger ganske tett sammen på flere områder

- Og vi opplever jo stadig å få tilbakemeldinger på at våre C-range-biler leverer på et svært høyt nivå, sier Viggo Noreng, salgsdirektør for Renault Trucks i en kommentar.

Han legger til at Renault Trucks har opplevd en jevn økning av C-range modellen de siste årene, og spesielt innenfor betong-segmentet er veksten stor.

NB! Les stor artikkel i neste TM: "Etter noen mil med Renault C430 fra Meråker Betong AS"

Den nederlandske testen konsentrerte seg om beskyttelse av bilen, fremkommelighet og hjelpesystemer som gjør bilen lettere å kjøre i vanskelig terreng. I tillegg la de vekt på sjåførkomfort med tanke på hviletid, mulighet for å utføre annet arbeid og generelt hvor komfortabel hytta er.

-Akkurat de tingene Renault hadde fokus på når de designet den, supplerer Noreng. Han er spesialet fornøyd med testpanelet bemerker at den store og romslige kabinen i C480, en god seng, god høyde og ikke minst godt med praktisk lagringsplass, trolig verdsettes høyt av sjåfører.

Renault bruker forøvrig kombinasjonen motor og girkasse fra Volvo, en 13-liter med en tilpasset utgave av I-Shift. Med krabbegir, 12 gir forover og 5 gir bakover, gjør dette C480 svært fleksibel. Bilen berømmes også for "offroad cruisecontrol" som blant annet forhindrer utilsiktet gasspådrag når du kjører gjennom en grop eller kraftig dump i veien.

Og hvem den ble testet mot? DAF CF480, DAF XF450, Mercedes-Benz Arocs og Iveco Stralis X-Way. Det betyr jo at her mangler et par tre kandidater (Volvo, Scania, MAN), men testpanelet er klare på sine observasjoner:

Men i Meråker Betong er de antagelig mindre overrasket: Les denne saken "Etter noen mil" i TransportMagasinet 4/19.
Men i Meråker Betong er de antagelig mindre overrasket: Les denne saken "Etter noen mil" i TransportMagasinet 4/19.

- Etter å ha kjørt, målt, sett og opplevd kjøreegenskapene i testbilene, konkluderer vi slik: Begge bilene fra DAF står seg godt, er komfortable å kjøre og de letteste blant de fem. Ivecoen gjør det også godt, men er i tyngste laget. Arocs er verken den mest praktiske eller komfortable, men må sies å være en tøff lastebil.

Likevel er det Renault C som vinner testen på følgende fordeler: Lastebilen er komfortabel og romslig, har meget smarte funksjoner og løsninger, og er spesielt lettkjørt med presise kjøreegenskaper. Styringen, kjørekomforten og helhetsinntrykket er alle punkter som går i favør. I tillegg tilbyr Renault et avansert system for hydraulisk drift av forhjulene.

I sannhet, en meget overraskende vinner i denne gruppetesten! avslutter teamet fra Big Truck.