23948sdkhjf

Røde busser går på grønt

Nå skal kloakk og matavfall gi mindre støy og bedret luftkvalitet i Sarpsborg og Fredrikstad.

I fjor høst inngikk MAN Truck & Bus Norge AS en avtale med Nettbuss Øst AS om leveranse av 97 nye biogassbusser for passasjertrafikk i Østfold. Nå er bussene levert ut fra MAN sitt verksted i Sarpsborg.

Samtlige sjåfører i Nettbuss Øst AS har fått nødvendig opplæring, og fra mandag 1. juli vil de nye biogassbussene trafikkere byområdene i Sarpsborg og Fredrikstad.

De røde biogassbussene fra MAN er ekstremt stillegående, og avgir minimalt med utslipp. Dermed kan innbyggerne i de to Østfold-byene forvente mindre støy og en bedret luftkvalitet, til glede for store og små passasjerer og innbyggere.

Hos bedriften Frevar på Øra utenfor Fredrikstad blir kloakk, matavfall og andre organiske materialer forvandlet til biogass; en klimanøytral og fornybar ressurs.

Kommunalministeren åpnet nytt biogassanlegg hos Nettbuss i Sarpsborg

Kommunalminister Liv Signe Navarsete foretok fredag 28. juni 2013 den høytidlige åpningen av fyllstasjonen for biogass ved Nettbuss Øst AS sitt anlegg i Sarpsborg. Med på åpningen var blant mange andre ordføreren i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje, John Melby fra Aga, regiondirektør Thor Anders Hansen i Nettbuss Øst AS og Bård Stenberg, administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS.

Etter åpningen ble de fremmøtte fraktet i en skinnende rød MAN biogassbuss til Frevars sitt anlegg på Øra utenfor Fredrikstad. Her fikk delegasjonen et innblikk i hvordan biogassen produseres.

Stor miljøbevissthet blant lokalpolitikerne i Østfold

Fra mandag 1. juli vil regionsdirektør Thor Anders Hansen, Nettbuss Øst AS, ha ansvaret for all rutekjøring i Østfold. "Jeg gleder meg til å få alle MAN-bussene ut i trafikk," sier Hansen og legger til: "Som tenåringsfar og innbygger i Sarpsborg, er jeg glad for at vi i Østfold har politikere som tør og vil satse på biogassbusser, til tross for at den løsningen i utgangspunktet er 10 millioner kroner dyrere enn konvensjonelle dieselbusser," sier han. "Men disse pengene er ikke en kostnad, det er en fremtidsrettet investering i helse og miljø for alle oss som bor i Østfold," sier Thor Anders Hansen fornøyd.

Kundevennlige og sikre busser med stor kapasitet

Samtlige av bussene har videre såkalt laventre, det vil si at gulvet befinner seg lavt nede på busschassiet. Det lave gulvet gjør det enklere for passasjerer med bevegelsesproblemer å stige på og av bussen. Bussene, som er av typen MAN Lions City, kommer i to ulike lengde; 12 og 15 meter.

12 av de 97 bussene er ekstra lange, 15 meter, og skal brukes i den såkalte Glommaringen og på en annen rute mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Inkludert ståplasser kan disse bussene ta opptil 125 passasjerer. En lystavle vil vise holdeplassnavnene etter hvert som bussen nærmer seg de 63 stoppestedene på ruta. I de samme bussene vil også passasjerene nyte godt av et annet servicetilbud som vil bli formildet over bussens høytalersystem; automatiske holdeplassanrop.

I samtlige busser er det installert fem videokameraer samt en alkolås, noe som er med på å ivareta sikkerheten til passasjerene.

Fakta om MAN gassbusser i Norge

Siden 2011 har MAN levert over 200 gassbusser til blant annet Oslo og Trondheim by. Med den store bussordren fra Østfold vil MAN på under 3 år ha levert over 300 gassbusser i Norge.

De nye gassbussene fra MAN har alle meget lave utslipp til miljøet. Faktisk ligger utslippet fra MAN sine nye gassbusser lavere enn utslippsnivåene til den kommende Euro 6 normen; et utslippskrav som vil tre i kraft i Norge fra 1. januar 2014. MAN sine nye gassbusser ligger med andre ord allerede i dag godt under fremtidens miljøkrav når det gjelder utslipp.

De utslippsgjerrige gassbussene fra MAN erstatter busser som har et langt høyere utslipp. På denne måten er MAN-bussene med på å bidra til en betydelig bedret luftkvalitet i lokalmiljøene som de trafikkerer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064