Derfor fikk disse hjullås

Hadde ikke lappen, skaffet falsk dokumentasjon, ble avslørt. Så dukker denne sjåføren opp…

Frem til transportøren sender en - eller allerhelst to - sjåfører med gyldig førerrett, blir disse bilene stående. Foto: Statens vegvesen.
Frem til transportøren sender en - eller allerhelst to - sjåfører med gyldig førerrett, blir disse bilene stående. Foto: Statens vegvesen.
Publisert Oppdatert

Kontrollørene hos Statens vegvesen ved utekontrollen på Hedmark har hatt travle dager denne uken. Av 74 tunge kontrollerte kjøretøy fikk 26 bruksforbud og 7 sjåfører er anmeldt. - Dette er nedslående, sier Fagleder Geir Thomas Finstad.

Han vil trekke frem et noe spesielt eksempel: En rumensk lastebilsjåfør ble mandag stoppet på kontrollstasjonen ved Stømner på E16. Sjåføren snakket dårlig engelsk og hevdet at sertifikatet var blitt borte for ham.

Sjåføren fikk dermed beskjed om å dokumentere at han virkelig hadde førerrett for vogntog utstedt fra rumenske myndigheter.

Sender falsk dokumentasjon

Det går ett døgn før han oversender dokumentasjon som kontrollørene vurderer som forfalsket. Sjåføren blir arrestert og politi i samarbeid med Kripos avdekker at sjåføren ikke har førerrett for tunge kjøretøyer og at han i tillegg har brukt liknende forfalskede dokumenter i andre europeiske land tidligere.

Sjåføren blir dermed utvist fra Norge. (Det er foreløpig noe uvisst om utvisningsvedtaket har gått igjennom hos UDI etter at nye retningslinjer er innført)

Les også: Kan ikke lenger utvise lovbrytende sjåfører

Nå står de der begge to

Men historien stopper ikke der. Firmaet sender ny sjåfør som dukker opp med trekkvogn for å hente semitraileren med gods. Når kontrollørene sjekker ham, viser det seg at han riktignok har sertifikat, men mangler kompetansebevis (YSK). Dermed ble han også stående og kan vente seg en reaksjon fra politiet. I skrivende stund står altså to rumenske trekkvogner med hjullås frem til transportøren sender en sjåfør - eller allerhelst to - som har lov til å kjøre tunge kjøretøy.