Rune Holtan slutter i Pluss - starter nytt selskap

Han har satt sin signatur på kjøp av mer enn 1400 nye lastebiler. Men det er bare frem til nå.

Nytt år og nytt selskap for denne driftige karen. Rune Holtan er en mann mange har et forhold til.
Nytt år og nytt selskap for denne driftige karen. Rune Holtan er en mann mange har et forhold til. Foto: Arkivbilde Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Gründer og daglig leder av Pluss Truck Sales & Rental , Rune Holtan, hadde sin siste arbeidsdag i selskapet nyttårsaften. Ikke for å trappe ned, snarere tvert i mot. Holtan kjører på videre, med selskapet Holtan Bil.

Mange lesere har i årenes løp stiftet bekjentskap til Rune Holtan og hans engasjement for lanstebilfinansiering. La oss aller først ta en veldig kjapp oppdatering: Holtan ble selger hos Norsk Lastebilutleie NLU i 1997 og daglig leder to år senere. I 2007 startet han, sammen med investorene Dag og Dagfinn Harlem, Pluss Truck Sales & Rental. Selskapet vokste seg til å bli landets største frittstående utleieselskap frem til det i 2015 ble solgt til Volmax.

Rune Holtan ble med på laget videre. Frem til nå.

- Hva er bakgrunnen for dette? Sitter du ikke godt i lederstolen hos Pluss med nye eiere?

- Det snåle er at jeg kanskje satt for godt. Det ble for kjedelig, rett og slett. Det er mange gode mennesker i Volmax som jeg har lært mye av. Men jeg satt til slutt som syvende far i huset med egne selgere og så mye mannskap rundt meg at jeg nesten fikk for lite å gjøre.

Jeg vet jeg gjorde det godt som daglig leder, men jeg trenger «passion» for jobben. Jeg må ut, treffe mennesker, jobbe. Derfor har jeg nå startet Holtan Bil. Foretningskonseptet er å hjelpe lastebileiere med lønnsomhet. Etter 22 år med utleie kan jeg rådføre om blant annet verdifastsettelse, finne riktig bil til rett bruk, kjøp, salg, finans og så videre.

Dessuten er jeg nå norsk agent for Poulsen Bil som også står bak Scanvo i Sverige. Dermed har jeg tilgang på et stort varelager som spenner fra chassis til påbygg, kran og hydraulikk, samt trekkvogner, hestebiler og utleie av fabrikknye Scania trekkvogner.

- Blir du en konkurrent av Pluss nå da?

- Nei, Volmax og Pluss blir ikke store konkurrenter. Hos dem er Volvo og Renault hovedgeskjeften. Dessuten er intensjonen senere å kjøpe Scania fra Norsk Scania. Den store forandringen ligger i at jeg nå er en del av et samarbeid der tre land er involvert. Vi opererer på tvers av land og struktur og har et stort varelager for umiddelbar levering. Vi forventer for eksempel å selge mye Scania V8 de neste månedene. Dessuten vil det ikke kun gå på leie eller salg. Det vil gå på hva som er best for kunden.

- Blir det et rent hjemmekontor for deg alene fremover?

- I startfasen vil det bli det. Jeg kan fint reise ut på kundebesøk og selge bil herfra. Men når utleiebiten vil vokse seg større, blir jeg avhengig av bilklargjøring, biltilsyn, og Scania/Volvo. Men det kommer senere. Det er heller ingen målsetning om å hente flere mennesker. Drømmen er å holde dette så personlig at jeg kan styre det selv.

Rune Holtan har satt sin signatur på ikke mindre enn 1400 nye lastebilkjøp. Når vi tenker på at hver bil i gjennomsnitt går på fire leiekontrakter før den blir solgt, blir det nesten 6000 forretningsforhold i løpet av årenes løp.

Det blir spennende å se fortsettelsen.