Rune får gode kunder på kroken

Rune Johansen (48) fra Sandnessjøen investerte i krokbil uten å ha en eneste kunde på listen. - Man må ta noen sjanser her i livet, mener han.

Bileier med tro på fremtiden
Bileier med tro på fremtiden Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Det er ti år siden møteulykken, der sønnen Eirik på 19 år mistet livet. Frem til da hadde livet og jobben som lastebilsjåfør vært perfekt for Rune. - Verden stoppet opp etter ulykken. Både for meg, kona og datteren vår. Jeg orket ikke tanken på å fortsette med landeveien som arbeidsplass og valgte i stedet å ta en kontorjobb.

- Jeg trivdes forsåvidt, men det var ikke helt meg. Det tok mange år før vi følte at livet kunne gå videre. Først sju år etter ulykken følte jeg meg klar til å realisere det jeg egentlig har drømt om hele livet, å bygge min egen lastebil, forteller han.

- Er det noe jeg angrer på, så er det at jeg ventet for lenge før jeg bestilte denne bilen, sier den utradisjonelle bileieren, Rune Johansen
- Er det noe jeg angrer på, så er det at jeg ventet for lenge før jeg bestilte denne bilen, sier den utradisjonelle bileieren, Rune Johansen Foto: Nomek AS

Da gløden kom tilbake, startet han derfor prosessen med å bygge drømmebilen. - Jeg har aldri hatt ryggdekning for noe av det jeg har gjort i livet, men jeg har lenge hatt lyst på en slik bil og endelig fikk jeg muligheten til det, fortsetter han.

Rune tok et tøft valg og satset sparepengene på noe han ikke visste fortsettelsen på.

Ferdig lastet og klar for to timers kjøring til Mosjøen.
Ferdig lastet og klar for to timers kjøring til Mosjøen. Foto: Frode Tellevik

- Vi har kjørt i et drøyt år nå og det går jo greit, sier han ettertenksomt. Men hva rører seg i hodet når man bestiller et slikt sett uten å ha en eneste kunde på blokka? Hva var planen? - Jeg hadde jo et år på meg mens bilen ble bygget. Jeg snakket med mange og prøvde å komme i posisjon. Men det viser seg ofte vanskelig å selge noe man enda ikke kan tilby. De fleste sikrer seg først en kontrakt, før de bestiller utstyr. Jeg valgte altså å gjøre det motsatte.

Først da bilen var under bygging, hadde Rune noe håndfast å vise frem når han skulle gå ut i markedet. - Det var min måte å gjøre det på. Jeg vet hva som skal til og får ikke panikk om bilen står parkert en måned. Jeg kan leie meg ut som sjåfør og maskinfører hvis det er lite kjøring, så jeg har alltid hatt en avslappet holdning til dette. Bekymringer har jeg egentlig aldri hatt, hevder han. Da bilen kom til Sandnessjøen i fjor sommer, ansatte Rune sin gamle kollega Jan Ove Rønning for å drifte den.

Jan Ove Rønning kjører en av Norges flotteste krokbiler på Helgelandskysten.
Jan Ove Rønning kjører en av Norges flotteste krokbiler på Helgelandskysten. Foto: Frode Tellevik

Det er ham TransportMagasinet blir med på tur. Vogntoget vi sitter i består av en Volvo FH750 tridem med krokløft fra Multilift. Settet er bygget opp hos Nomek AS i Stryn og finishen er upåklagelig. Sjåføren har blant annet VBG sitt MFC hengerfeste å hjelpe seg med. Og for å toppe det hele, har eieren investert i fire containere og to flak i samme farge som bilen.

- Containeren på hengeren sikres alltid med tømmerstrammer, forklarer Jan Ove Rønning mens han fester stroppen.
- Containeren på hengeren sikres alltid med tømmerstrammer, forklarer Jan Ove Rønning mens han fester stroppen. Foto: Frode Tellevik

Jan Ove Rønning skal til Dønna og Herøy mens TM sitter i passasjersetet. En tur han gjør flere ganger i uken, etter at kommunen gjorde det "gratis" å kaste søppel og i stedet dekker inn kostnadene via kommunale avgifter. - Folk kaster over evne nå, sier Jan Ove og forteller om jobben med å kjøre containere for den største kunden, Søndre Helgeland Miljøverk (SHMIL), fra Sandnessjøen og øyene utenfor, inn til mottaket i Mosjøen. I dag skal han først levere to tomme containere til lakseslakteriet Marine Harvest på Herøy, før vi laster opp fulle containere på gjenbruksstasjonen like ved fergeleiet.

SHMIL sørger for jevn kjøring mellom Herøy og Mosjøen. Jan Ove Rønning sikrer lasten med netting, men vekten på containerne kan variere. En gang veide bilen over 40 tonn etter at han hadde dratt på containeren. Den ble satt av igjen.
SHMIL sørger for jevn kjøring mellom Herøy og Mosjøen. Jan Ove Rønning sikrer lasten med netting, men vekten på containerne kan variere. En gang veide bilen over 40 tonn etter at han hadde dratt på containeren. Den ble satt av igjen. Foto: Frode Tellevik

Jan Ove har det daglige ansvaret for denne kjøringen. Han koordinerer med SHMIL og tar turene til Mosjøen i det som vel må være fylkets stiligste krokbil. - Rune fikser alt det andre, smiler sjåføren mens vi ruller av ferja og gir oss i kast med de smale veiene sørover fra Dønna. - Dette er flott kjøring. Hjemme hver kveld hos kona og ungene.

Rune Johansen har altså investert ganske mye, både i bil og containere, de siste tre årene. Men han tror ikke det stopper med dette. - Jeg har mange planer og bruker å si at jeg angrer bare på alt jeg ikke har gjort. Dere får vente og se, avslutter Rune Johansen. Han liker det litt usikre og trenger ingen faste kontrakter for å sette ting i gang. Rune Johansen forventer aldri å komme i mål. Dit vil han helst ikke. Det å få til ting er det viktigste. Han har ingen planer om å bli rik heller. Men selv om mange mente han hadde klikket da han bestilte krokbilen, kan han vise til sitt beste år noensinne etter at bilen kom i fjor sommer.

Solskinnshistoriene finner du i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement.

Ferjer er en del av hverdagen her på Helgeland. Er man uheldig kan man bli sittende et par timer å vente. Men bonusen er at man får vært litt sosial sammen med kolleger.
Ferjer er en del av hverdagen her på Helgeland. Er man uheldig kan man bli sittende et par timer å vente. Men bonusen er at man får vært litt sosial sammen med kolleger. Foto: Frode Tellevik