Volvo og MAN de store vinnerne første halvår 2018

Salget av tunge lastebiler går pent oppover i år.

At MAN kommer i alle størrelser kan være litt av vekstforklaringen - men det er de store som øker mest.
At MAN kommer i alle størrelser kan være litt av vekstforklaringen - men det er de store som øker mest. Foto: MAN
Publisert Oppdatert

Etter første halvår 2018, er antall registrerte lastebiler over 16 tonn i følge OFV 2539 biler.

Det er neste fire prosent flere enn samme tid i fjor, som vi skal huske var et meget godt år.

Tallene fra OFV inkluderer et lite antall anleggsmaskiner på skilt, men trekker vi fra dem, er vi fortsatt på 2491 ekte lastebiler over 16 tonn.

Å tro at markedet klarer å doble dette tallet til nær 5000 biler i løpet av andre halvår er imidlertid ikke helt realistisk. Totalt ble det i 2016 og 2017 registrert hhv 4379 og 4467 biler i denne vektklassen.

Men hva med de laverer vektklassene, "lette" lastebiler fra 3,5 til 16 tonn? Tja. Her går det strengt tatt såpass elendig at det neppe er grunn til å summere før året er omme.

Dermed er det som vanlig kampen og styrkeforholdet mellom merkene som har størst interesse.

Om jeg ikke husker feil har nå både Volvo og Scania ligget på toppen 3 måneder hver i første halvår. Men når alt summeres er det Volvo som etter juni ser ut til å ha opparbeidet seg et sunt forsprang med 936 biler foran Scanias 903 biler.

Og målt mot egne tall fra 2017, er det Volvo som har økt antall enheter, mens Scania er svakt tilbake.

Størst økning i antall biler er det likevel MAN som står for, 41 prosent og 66 biler flere enn i fjor. Det er knallbra vekst, selv om veien opp til å matche Mercedes på tredjeplass fortsatt er lang.

På plasseringene under er Renault helt klart mest i støtet av de "tre små". DAF siger fremover, men har ikke helt fått opp farten ennå. Iveco ligger pal.

Topp 7 merker over 16 tonn per 30. juni 2018 mot 2017 (kilde OFV):

  1. Volvo, 936 biler, opp 5,9 %
  2. Scania, 903 biler, ned 3,42 %
  3. Mercedes, 320 biler, ned 8,8 %
  4. MAN, 226 biler, opp 41,3 %
  5. Renault, 52 biler, opp 148 %
  6. DAF, 42 biler, opp 7,7 %
  7. Iveco, 10 biler, samme