Salget: Mai var Volvo og Mercedes solskinnsmåned

Vi snakker om lastebilsalget og biler over 16 tonn. Her er det fortsatt close race i to kanaler.

Veksling i tet. Volvo har kjørt forbi Scania, mens MAN slakket av på gassen og lot Mercedes (bildet) skli fra igjen. Arkivfoto: Daimler
Veksling i tet. Volvo har kjørt forbi Scania, mens MAN slakket av på gassen og lot Mercedes (bildet) skli fra igjen. Arkivfoto: Daimler
Publisert Oppdatert

OFV har sluppet registreringstallene for tunge lastebiler ved utgangen av mai 2018.

La oss starte med de små lastebilene, klasse 3,5 til 7,5 tonn. Statistikken i dette segmentet er dessverre helt «forsøplet» av bobiler, som åpenbart er voldsomt i skuddet nå.

Men ser vi på de tre største lastebilmerkene i denne vektklassen, ser vi også her god vekst for Mercedes (30 %), Iveco (30 %), og ikke minst MAN (250 %) målt mot samme fem måneder i fjor.

Klasse 7,5 til 10 tonn er helt ubetydelig, så det hopper vi galant over. Klasse 10 til 16 tonn er også liten og i nedgang. Mercedes leder, mens MAN øker på andreplass.

Øker med seks prosent

Så til det spennende, bilene over 16 tonn. Antall registreringer i mai har sunket noe sammenliknet med mai i fjor, men det skjønner vi egentlig med så mange ekstra fridager (og fint vær).

Akkumulert ligger imidlertid tunge lastebiler fortsatt seks prosent over 2017. Og for å gjenta oss selv nok en gang - 2017 var et gullår.

Scania «svakere» i mai

Det er altså fortsatt helt utrolig jevnt i toppen. Scania-dominansen i februar, mars og april fikk som antatt ikke vare evig.

Volvo har slått kraftig tilbake i mai. Med totalt 770 Volvoer hittil i år, leder de nå med 11 biler over Scania. Men den forskjellen er ikke mer enn en god registreringsdag eller tre, så de hviler neppe på¨laurbærene ennå.

Markedsandelene for de to toppmerkene er også lett synkende til hhv. 37,1 og 36,6 prosent, som positivt nok betyr at det er de mindre merkene som fortsetter å markere seg.

I mai hadde Mercedes en markedsandel på 15,8 prosent i klassen over 16 tonn. Arkivfoto: Daimler
I mai hadde Mercedes en markedsandel på 15,8 prosent i klassen over 16 tonn. Arkivfoto: Daimler

Mercedes svarer MAN

På tredjeplass har Mercedes tatt grep etter en svak vinter. Akkumulert ligger de fortsatt på etterskudd mot sine egne tall i 2017, med 22 prosent. Men i mai tok Mercedes et krafttak og økte til 11,1 prosent markedsandel.

MAN, som har gjort det svært bra hittil i år, tok åpenbart solfri i mai, og sank tilbake til en markedsandel på 9,3 prosent.

Bra for Renault og DAF

Renault og DAF har også fått opp tempo i mai. Iveco forblir veldig beskjeden, mens Sisu og Tatra begge har solgt 1 bil hittil i år.

Topp 7 merker over 16 tonn per 31. mai 2018 mot 2017 (kilde OFV):

  1. Volvo, 770 biler, opp 10,5 %
  2. Scania, 759 biler, opp 1,2 %
  3. Mercedes, 231 biler, ned 22,0 %
  4. MAN, 192 biler, opp 52,0 %
  5. Renault, 45 biler, opp 200 %
  6. DAF, 32 biler, opp 14,3 %
  7. Iveco, 9 biler, samme