Scania vs Volvo: Ferske tall viser salgsduell det ryker av

Lastebilsalget over 16 tonn går så det griner - og svenskene kjemper så busten fyker.

Neida, lurebilde igjen. Fortsatt ikke snutebil her hjemme. Men Volvo ligger en snute foran Scania..

Neida, lurebilde igjen. Fortsatt ikke snutebil her hjemme. Men Volvo ligger en snute foran Scania..

Publisert Oppdatert

OFV har akkurat røpet registreringstallene for tunge lastebiler ved utgangen av februar 2018. Det er lystig lesing.

De to første månedene ligger totalen 13,5 prosent over samme periode i fjor.

Og 2017 var som kjent et gullår.

På topp ligger som vanlig de to svenske erkefiendene Volvo og Scania. Og mens Volvo åpnet imponerende sterkt i januar, har Scania virkelig bykset tilbake i februar.

Nå skiller kun 5 biler, i Volvos favør.

Scania har nå 39,0 prosent markedsandel, Volvo 39,7 prosent ifølge OFV.

Scania har nå 39,0 prosent markedsandel, Volvo 39,7 prosent ifølge OFV.

Sett med fugleperspektiv er det imidlertid en liten malurt i begeret: Begge merkene nærmere seg 40 prosent markedsandel. Og det kan selvsagt begge de to leve godt med. Men det betyr at restmarkedet for de øvrige 5 merkene blir skrekkelig lite - ihvertfall i prosent.

På tredjeplass har Mercedes gått på en liten smell i inngangen av 2018. Så langt har de solgt betraktelig førre biler enn samme periode i 2017. Markedsandelen er nå nede på 9,0 prosent.

Til gjengjeld har MAN på fjerdeplass tatt et godt byks oppover, og ligger sånn teoretisk sett med tredjeplassen innen rekkevidde om dette bildet forsterker seg utover året.

Av de tre små er det Renault som "fosser frem", mens verken DAF eller Iveco så langt har fått opp farten.

Topp 7 lastebilmerker over 16 tonn per februar 2018 (kilde OFV)

  1. Volvo, 320 biler, opp 40 %
  2. Scania, 315 biler, opp 3,3 %
  3. Mercedes, 73 biler, ned 35 %
  4. MAN, 55 biler, opp 34 %
  5. Renault, 19 biler, opp 375 %
  6. DAF, 8 biler, ned 27 %
  7. Iveco, 4 biler, opp 33 %