Salgsstart for Volvo FH16 Euro 6

Nå starter salget av Volvo FH16 i Euro 6-utgave. Med opp til 750 hk og et dreiemoment på 3 550 Nm, beholder den posisjonen som verdens sterkeste serieproduserte lastebil. De første eksemplarene av Volvo FH16 med Euro 6-motor leveres i begynnelsen av juni.

Publisert Oppdatert
Volvo FH16 brukes blant annet som kraftig tungtrekker og tømmerbil, samt for rask langtransport.

Volvo FH16 brukes blant annet som kraftig tungtrekker og tømmerbil, samt for rask langtransport.

Fakta Volvo FH16 med Euro 6

  • Utstyrt med Volvo D16K550/650/750 - en 6-sylindret dieselmotor med dual-stage turbo, overliggende kamaksel, fire ventiler per sylinder og common rail innsprøyting.
  • Tilgjengelig med 750 hk (3 550 Nm), 650 hk (3 150 Nm) og 550 hk (2 900 Nm*).
  • 50% mindre partikkelutslipp (PM) og 80% lavere utslipp av nitrogenoksider (NOx) sammenlignet med Euro 5.
  • FH16 med Euro 6 er tilgjengelig på det europeiske markedet.
  • *2 800 Nm med manuell girkasse.

Volvo FH 16 kommer med en ny generasjon 16-liters motorer på 750, 650 og 550 hk for Euro 6. Bortsett fra lavere utslipp, har også de nye motorene et høyere dreiemoment ved lave turtall, kraftigere motorbrems og de er mer stillegående.

Allerede på Volvo Karavanen 2014, som starter i Kirkenes 2. juni, er FH16 med Euro6-motor tilgjengelig for prøvekjøring.

Nå har sjåføren tilgang på maksimalt dreiemoment allerede ved 900 eller 950 o/min, avhengig av motorvariant. Denne forbedredet dreiemomentkurven gir kundene en mulighet til å velge en raskere bakakselutveksling for best drivstoffeffektivitet, sier Astrid Drewsen, produktsjef for drivlinje hos Volvo Trucks.

Alle motorene er utstyrt med Volvos automatiserte I-Shift girkasse. Varianten med 550 hk er også tilgjengelig i en versjon for manuell girkasse. Alle motoralternativene finnes også med Volvo motorbrems VEB +. På denne er den maksimale bremseeffekten økt fra 425 til 470 kW ved 2 200 o/min, noe som ytterligere forbedrer sikkerheten og reduserer slitasjen på bremsene.

For å nå ned til de lave NOx-utslippene som kreves for Euro 6, har Volvos ingeniører brukt avkjølt EGR (Exhaust Gas Recirculation) i kombinasjon med et oppdatert system for etterbehandling av avgassene.

En ny to-trinns turbo bidrar til både å drive EGR- kretsen og for å nå de høye effektnivåene. Motoren har også såkalt pilot injection. Dette innebærer at en liten mengde brennstoff sprøytes inn i sylinderen på forhånd, hvilket gir en jevnere trykkoppbygging og en mykere motorlyd.