Statistikk: Lastebiler over 16 tonn

Salget: Volvo biter kraftig fra seg

Kampen mellom Scania og Volvo om markedsledertronen fortsetter å fascinere. For andre måned på rad er Volvo i ferd med å klore seg opp fra en «umulig» posisjon.

Ser jo ganske rått ut? Bildet er hentet fra Volvos egenomtale av Volvo Finasiering.
Ser jo ganske rått ut? Bildet er hentet fra Volvos egenomtale av Volvo Finasiering.
Publisert Oppdatert

Lastebilsalget i Norge er en av de sterke indikatorene på hvordan det står til i norsk næringsliv.

De nyeste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) signaliserer høyt og tydelig at 2017 er et jubelår.

Ved inngangen til juni er veksten fortsatt 8,2 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Og da skal vi ha i mente at 2016 også var et jubelår.

Vi snakker i denne sammenheng om segmentet lastebiler over 16 tonn. For det første fordi dette er det klart største og mest relevante segmentet, og for det andre at alle de syv store lastebilprodusentene er aktive i segmentet.

Utviklingen i vektklassene fra 3,5 til 16 tonn er til sammenlikning noenlunde stabil.

Innbitt kamp mellom to store

Det som kjennetegner lastebilmarkedet i dag, som de siste årene, er to store svenske merker som innbitt kjemper om og veksler på markedsledelsen.

I fjor «vant» Volvo hårfint, etter å ha ledet stort det meste av året. I år kan det se ut til at situasjonen kan bli motsatt, Scania ledet klart etter første tertial, men de siste to månedene har Volvo igjen fått opp farten.

Scania leder fortsatt akkumulert (se tabell under), men i mai registrerte nemlig Volvo 205 biler, som gir en markedsandel denne månenden på 42,9 prosent. Scania «kun» fikk ut 152 biler, eller 31,8 prosent. Utsikter til målfotofinish er per nå ganske reell.

Mercedes med 15,2 prosent

«Ulempen» med den harde kampen, er at vi nå har to store aktører som dominerer markedet så sterkt at de små øvrige stadig mister terreng til å nå opp i konkurransen.

Bak de to store ligger Mercedes som en evig runner up, og med uttalt store ambisjoner om å spise av kundene til Volvo og Scania. Og så langt i år har de gjort bedre figur enn på lenge, med 15, 2 prosent markedandel. Mercedes kan dermed vise til en vekst på nesten 25 prosent i forhold til i år.

Solid vekst kan også MAN vise til, hele 60 prosent opp. Men selv om prosenten er stor, lider merket fortsatt av å ha sluppet veldig langt ned i volum, og ligger fortsatt godt under halvparten av Merdes sitt volum.

Topplisten

Dette er OFVs topp 7-liste lastebiler over 16 tonn per 31. mai 2017.

1 Scania, 750 biler, 38,2 % markedsandel
2 Volvo, 697 biler, 35,5 % markedsandel
3 Mercedes, 299 biler, 15,2 % markedsandel
4 MAN, 126 biler, 6,4 % markedsandel
5 DAF, 28 biler, 1,4 % markedsandel
6 Renault, 15 biler, 0,8 % markedsandel
7 Iveco, 9 biler, 0,5 % markedsandel