Samarbeid mot vinterkaos

Forrige vinter kontrollerte Statens vegvesen dekk og kjettinger på rekordmange 50 000 tunge kjøretøy. Likevel opplevde vi fastkjørte trailere og trafikkaos. Prosjektet Trygg Trailer gir private aktører mulighet til å være med på å ta ansvar.

Salgssjef Bjørn Olvik hos Nova Sea var blant de som dro det hele i gang.

Salgssjef Bjørn Olvik hos Nova Sea var blant de som dro det hele i gang.

Publisert Oppdatert
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

1641 motorvogner og tilhengere fikk bruksforbud, 2481 fikk gebyr og 44 ble anmeldt da Statens vegvesen kontrollerte rekordmange 50 000 tunge kjøretøy forrige vinter.

- Hver vinter ser vi at dårlig skodde vogntog skaper store framkommelighetsproblemer. De utgjør også en stor trafikksikkerhetsrisiko, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. - Vi, sammen med bransjen, må gjøre et felles løft for å sikre at trafikanter i Norge skal kunne komme trygt fram.

Trygg Trailer gir transportkjøpere mulighet til å selv iverksette tiltak for å sikre sin transport. Gjennom informasjon fra Vegvesenet kan bedrifter foreta en enkel sjekk av «sine» vogntog før de slipper dem ut porten med last.

Privat initiativ

I nord har det siden 2010 vært et samarbeid mellom Statens vegvesen og Fiske- og havbruksnæringens landsforening (FHL) etter initiativ fra bedriften Nova Sea. Det er dette arbeidet som nå er videreutviklet til en nasjonal satsning.

Les om hvordan det startet: - Vi har et etisk ansvar

- Etter at samarbeidet med FHL ble kjent, tok flere bedrifter kontakt med oss fordi de ønsker opplæring og informasjon, sier prosjektleder Vibeke Grimstad. - Det er et initiativ vi ønsker å ivareta, og gjennom Trygg Trailer vil vi kunne tilby et slikt samarbeid til bedrifter i hele landet.

Hva innebærer Trygg Trailer?

Statens vegvesen gir bedriftene informasjon og en enkel opplæring i hvordan de kan sjekke mønsterdybde, vinterdekkmerking og kjettinger. Vegvesenet har også utarbeidet informasjonsmateriell til sjåfører og transportører på flere språk som bedriften distribuerer.

Les også: Avsendere sjekker vogntogenes tilstand

Bedriftene som er med må sørge for å kunne følge opp initiativet og lage egne rutiner og retningslinjer for oppfølging av feil og mangler de oppdager.

Trygg Trailer vil videreutvikles til å også omfatte andre samarbeidstiltak med bedriftene og også andre aktører innen transportbransjen.

- Trygg Trailer vil ikke løse alle problemene i transportbransjen, sier Grimstad, - men det er et bidrag. Vi i Statens vegvesen vil fortsette vår kontrollvirksomhet og andre tiltak for å skape en tryggere transport på norske veger.

Bedrifter som vil være med, finner kontaktinformasjon her.