- Ja til parkeringsforbud, ja til bedre bombrikkesystem…. og muligens bedre dekkmerking

Samferdselsministeren med klare mål på NLFs transportkonferanse.

Solvik Olsen er en synlig karakter i transportbransjen. Han har tett dialog med aktører og forstår mange av problemene. - Jeg tror mye vil være gjort allerede i løpet av neste år, tror han. Foto: Svein-Ove Arnesen

Solvik Olsen er en synlig karakter i transportbransjen. Han har tett dialog med aktører og forstår mange av problemene. - Jeg tror mye vil være gjort allerede i løpet av neste år, tror han. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Helgen står i NLFs stjernetegn. I skrivende stund har nettopp samferdselsminister Solvik Olsen presentert enkelte av sine syn i sitt innlegg på transportkonferansen.

Selv om det på slike konferanser ofte handler om å gjenta seg selv og ting man har uttalt tidligere, var det denne gangen flere saker som vi merket oss.

Vi hopper rett på et par-tre av hovedpunktene:

Ja til bedre regler om AdBlue-juks

- Ja, vi må få til et bedre system rundt dette med AdBlue-juksingen. Mer er det ikke å si. Jeg har pratet med kontrollører og andre om dette fortalte han kort.

Ja til å forby mer enn 24 timers parkering

I forrige uke ble det klart at danskene vil stramme inn grepet om ukehvilen i hytta. Ett av virkemidlene er å forby parkering mer enn 24 timer. På direkte spørsmål om det kunne være aktuelt i Norge, svarte han et relativt klart ja. - Dette bør vi få innført her hjemme også, så fort som mulig, sa Solvik-Olsen.

Det evig viktige og gjenkommende spørsmålet om et bedre bombrikkesystem helst med forhåndsbetaling ble også debattert. - Vi er enige, sa Solvik Olsen. Da vi innførte pålagt bombrikke i 2015, var det en del barnesykdommer. I dag er ikke andelen som ikke har brikke, lav. (Blir man stoppet uten brikke, får man et gebyr på 8000 kroner. Red.anm)

- Vi venter på et godt program for brikkene. Det har vært store problemer med leverandøren, og det er faktisk der det har stoppet. Det er ikke vår vilje. Jeg tror faktisk det tilmed en periode var utenfor Vår Herres kontroll, men nå har Terje (Vegdirektør Mo Gustavsen. Red. anm) kontroll, fleipet ministeren til stor applaus. Slik vi tolket dette, er et fullstendig program på vei, uten at noen tidsplan kunne lanseres.

Ifølge tall fra vegvesenet er betalingsgraden fra utenlandske aktører 96% og norske 98%.

Vinterdekkmerking

Også når det gjelder vinterdekk og merking er ikke debatten død. Tungt.no har ved gjentatte tilfeller omtalt M+S-merkingen som det reneste spill for galleriet.

- Ja, vi skal ta tak i dette. Jeg tror mye vil bli ordnet allerede neste år. Skal vi heller ha et system med Three peaks istedet for M+S-merking. Ja, dette er ting vi prater om, forsikret ministeren før han avsluttet med en liten bønn:

Ikke skrem folk vekk fra bransjen. Dere må bli flinkere til å fremsnakke bransjen. Det er jo ikke måte hvor grusom denne bransjen er på sostale medier, der dere selv skriver. Men jeg er ikke redd for å ha lommeboka mi i baklomma når jeg møter dere her. Så jobb med det.

Han har et poeng der også.