1000-poengstesten

De fire mest moderne

Testteamet avslører forbausende jevnbyrdighet.

Publisert Oppdatert

1000-poengtesten er blitt et begrep. Frank Zeitzen og hans team står bak, og saken er bearbeidet for TM av Ivan Stjernqvist. Forrige gang vi kjørte dette testformatet i TM var våren 2014. Og først nå mente Frank Zeitzen at det hadde skjedd nok nytt på markedet til å forsvare ny test.

Denne gang ble det valgt standard 4x2-trekkvogner med omkring 500 hk (+/- 25 hk), og med største kategori førerhus med sovekabin. Det er en spesifikasjon som alle produsenter har demobiler stående klar i, noe som øker sjansen for god tilslutning.

Du kunne først gang lese denne saken i TransportMagasinet nr.1 i 2017. Ikke abonnent? Klikk her for å gjøre noe med den saken!

Av de 7 europeiske merkene har Renault Trucks tidligere meddelt at de prinsipielt ikke stiller opp til drivstofftest, og blant de resterende 6 merkene kom det avbud fra MAN, mens Iveco trakk seg fra testen 36 timer før start.

Feltet som stilte var dermed:
DAF XF 510 FT Super Space Cab
M-B Actros 1848 LS Giga Space
Scania S 500 A 4x2 NA CAB CS20H
Volvo FH 500 Globetrotter XL

Altså uten overdrivelse de fire sterkeste 4x2-trekkvognene til langtransport i Europa.

Slik tester vi

I motsetning til flere andre sammenligningstester, blir det i 1000-poengstesten ikke bare utført målinger av drivstofforbruket, men det måles og gis poeng på 28 forskjellige punkter som vektes etter hvor stor innflytelse de skal ha på det endelige resultatet. Hvis en deltaker, rent teoretisk, scorer maksimum poeng i alle kategorier, oppnås 1000 poeng.

Alle målinger omsettes altså til poeng etter en kjent nøkkel, så man kan se hvordan f.eks. drivstofforbruket vektes i forhold til førerhuset eller sikkerheten. For å komme høyt opp på listen, må den enkelte lastebil altså være sterk i alle kategorier.

Selv om drivstofforbruket er en viktig faktor, teller det bare 13,5 prosent i det samlede resultatet, mens førerhuset for eksempel teller 20 prosent. En deltaker som nettopp har lansert et helt nytt førerhus (f.eks. Scania) har på den måten et godt utgangspunkt – især hvis dieselmotoren kan prestere godt.

Måling av forbruk

Selv om drivstofforbrukets vekting bare utgjør 13,5 prosent, er det fortsatt en stor post i driftsregnskapet, og resultatet imøteses derfor alltid med stor spenning.

I 1000-poengstesten foregår det ved at alle de deltakende lastebilene kjører en ca. 200 kilometer lang strekning like mange ganger som det er deltakende biler (i år fire ganger). De deltakende trekkvognene får hver stilt en treakslet, fullastet semitrailer til rådighet.

Selv om semitrailerne er av helt likt fabrikat, samme oppbygning og årgang, vil det likevel være forskjell i rullemotstand som kan få en ikke ubetydelig innflytelse på drivstofforbruket. Derfor byttes det semitrailer mellom hver testrunde, og samtidig bytter sjåførene plass, sånn at eventuelle forskjeller i kjørestil også utlignes.

I tillegg blir dieselforbruket målt opp i et visst antall delstrekninger slik at man kan utelukke trafikale forskjeller ved snupunktene.

1200 delmålinger danner datagrunnlaget

I alt blir det foretatt 75 delmålinger på hver rundtur, og det vil si at det under hele testen ble inntastet 1200 delmålinger i det programmet som danner grunnlag for utregningen av drivstofforbruket.

Kjøreinstruksen til sjåførene, som er erfarne journalister, lyder på at fartsholderen skal stilles på 85 km/t, og at automatgirvelgeren skal stå i A-stilling. På den måten blir kjøretøyenes gjennomløpstid noenlunde lik – men med en tidsgevinst til dem som har kraftigere motor eller et girskifteprogram som styrer mer etter ”Power” enn ”Economy”.

En GPS-styrt fartsholder, som kan utnytte vogntogets treghet i bakkene, er i ferd med å bli fast utstyr i alle langtransportbiler (en sikker dieselsparer). Alle testbilene hadde en sånn, men innstillingen av dem varierte litt, og ved å stille laveste hastighet litt ned, kan man spare diesel. Til gjengjeld blir gjennomsnittshastigheten lavere.

Scania vinner på poeng

I 1000-poengstesten blir alle målinger omregnet til poeng etter en kjent nøkkel, og her gjelder det å score flest poeng. Her tas det også hensyn til forbruket ved 85 km/t på flat vei, til forbruket med full gass oppoverbakke, på samme måte som AdBlue-forbruket omregnes til poeng – og dermed er ulikheten i drivstofforbruket lettere å få øye på (se det store skjemaet). Her er M-B Actros klart i teten.

Lar man imidlertid blikket falle litt lenger ned til den store tabellen, endrer stillingen seg igjen: Nå er det Scania, som med sine 943,1 poeng står som en ganske klar vinner, knepent foran Volvo og Mercedes, men klart foran DAF. Det er det spesielle ved 1000-poengstesten – den bedømmer hele lastebilen!