King of the road

Royalen reddet fra eksport

Ole Gunnar Tuft la ut sin strøkne Scania 142 Royal for salg.

Solgt - til en ny bergenser. Foto: Frode Tellevik
Solgt - til en ny bergenser. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Nye ideer og nye prosjekter står for tur. For å få plass og finansiering til sitt neste prosjekt, valgte Ole Gunnar Tuft tidligere i høst å legge ut sin strøkne Scania 142 Royal for salg.

Han innrømmer at han håpet i det lengste at noen lokale ville overta den, men den største responsen kom fra Nederland. - Jeg har hatt dem på besøk. De har sett på bilen og var veldig interessert, forteller han. Samtidig snudde en annen bergenser, Stig Tore Anthun, hver stein for å få på plass en løsning som beholdt bilen i landet. Han lyktes til slutt.

Stig Tore Anthun eier nå Royalutgaver av både Scania og Volvo. Foto: Frode Tellevik
Stig Tore Anthun eier nå Royalutgaver av både Scania og Volvo. Foto: Frode Tellevik
Royalen er solgt. Nå er Ole Gunnar Tuft klar for nye spennende prosjekter. Foto: Frode Tellevik
Royalen er solgt. Nå er Ole Gunnar Tuft klar for nye spennende prosjekter. Foto: Frode Tellevik

- Vi ble enige om en handel og det er godt å vite at bilen nå får sin tredje eier i Bergen, med den historien denne Royalen har, innrømmer en lettet Ole Gunnar Tuft.

Stig Tore Anthun er kjent for å redde veteraner som er på vei ut av landet. Han har mange av dem etter hvert, og Royalen blir nå selve juvelen i samlingen.

- Nå har jeg både Scania 142 Royal og Volvo F12 Royal i samlingen, sier veteranentusiasten før han avslører en stor bekymring han har på vegne av norsk transporthistorie: Storstilt kommunal opprydning landet rundt.

- Vi har eksportert mye veteranbil til Danmark og Nederland de siste årene. Grunnen er at disse landene i sin tid eksporterte mye til Afrika og andre steder. De ble tømt. Her i Norge har vi fortsatt en del utstyr stående, men om fire til fem år er det kanskje borte og tapt for alltid også her, mener han og utdyper han bygger den dystre teorien på.

- Kommunene rundt i landet har begynt å bruke dronefilming for å finne bortgjemte søppelfyllinger. Og med det dukker mange skogsvrak opp, hvorpå grunneier blir pålagt å fjerne dem og truet med bøter. Mye gammelt transportutstyr blir derfor nå sendt til opphugging, frykter Anthun.

Bøndene er ofte av en generasjon som ikke på facebook eller andre nettsteder. De er kanskje ikke kjent med at det finnes en interesse for dette utstyret som kunne gitt dem bedre betalt enn hos en bilopphugger. Samtidig kunne man reddet verdifullt materiell.

Skogsvrakene vil forsvinne de neste årene, frykter Stig Tore Anthun. Foto: Frode Tellevik
Skogsvrakene vil forsvinne de neste årene, frykter Stig Tore Anthun. Foto: Frode Tellevik

- Vi kommer til å få et stort problem med å skaffe deler i årene som kommer. Dette blir en stor utfordring for miljøet vårt. Det står fortsatt mye utstyr gjemt i skoger og bak låver, som kommer til å bli sporet opp de neste årene, mener Anthun.

Sammen med tungt.no tar han nå initiativ til å få gjort bønder og andre oppmerksomme på veteranlastebilmiljøet, slik at de som har noe stående får et alternativ til skraphandleren. Tungt.no har allerede vært i kontakt med våre kolleger som skriver om landbruk for å få dem til å belyse saken. Reddes det som reddes kan.

Følg med på utviklingen. Klikk her og abonner på TransportMagasinet