Evighetsmaskinen

Lastebilfolket feirer i år 50 år med V8. I den anledning trekker vi frem igjen noen godbiter fra arkivet. Evighetsmaskinen fra Sykkylven er en av dem er en av dem.

Feilfri gjennom 15 år
Feilfri gjennom 15 år Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

I løpet av 15 år gikk denne 143'en utrolige 1 680 000 feilfrie kilometer. Enbilsier, Ståle Ødegård fra Sykkylven, fortalte i en artikkel i TransportMagasinet i 2010 at han i løpet av disse årene aldri rørte en skrue på motoren. I 1995 kjøpte han den ny hos Scania i Ålesund, og etter fem år med kostnadsgaranti, så verkstedet knapt noe mer til den.

- Jeg justerte kun ventilene. Dysene var de samme i 15 år, sier eieren og ramser opp det han klarer å finne på vedlikeholdkontoen: - Jeg byttet to dynamoer og en starter. Kardangen rustet det hull i, så den ble erstattet med en brukt. Kompressoren byttet jeg på 1,6 million kilometer. Turboen gikk 1,5 millioner kilometer før den måtte skiftes, sier han.

Ståle Ødegård kjører fortsatt, men 143'en er pensjonert og venter i disse dager på en ny kjærlig eier.
Ståle Ødegård kjører fortsatt, men 143'en er pensjonert og venter i disse dager på en ny kjærlig eier. Foto: Frode Tellevik

Trikset var ifølge Ståle å alltid la motoren bli varm før han begynte å kjøre. I tillegg fulgte han hver eneste service og matet konsekvent motoren med mineralolje. Smøring hver 13 000 og oljeskift hver 26 000. Kollegene hans rådet oss til å være med Ståle på tur, for å fullt ut forstå hvordan denne motoren kunne overleve så lenge.

Sunnmøringen har behandlet bilen som gull og fått resultater der etter. Da Ståle bestilte bilen i 1995, ba han om Streamline med flatt tak. Han hadde en plan, til Scanias store fortvilelse. Planen innebar nemlig en Volvo-topp. - Men så fikk jeg se en av bilene til Bjørn Skåtun, disse svarte Bromle-bilene. Vi møttes og avtalte at han skulle bygge på toppen på denne bilen, med busstakluke og det hele. Og slik ble det.

Ståle innrømer at han savner bilen med Bromle-toppen. Han kjører fortsatt møbler og isopor fra Sunnmøre og til hele landet, og neste år feirer han 40 år som yrkessjåfør og kan allerede vise til 4,4 millioner kjørte kilometer i løpet av karrieren. Og 143'en? Både den og hengeren ligger i skrivende stund til salgs på finn.no.

Her kan du lese den opprinnelige artikkelen fra 2010.