Stangeland går for 6 x 6 x 6

Nå får Stangeland Maskin AS totalt ti slike anleggsbiler. Her forteller de hvorfor.

De fire første er allerede i drift. Nå er seks til i bestilling. Foto: Norsk Scania
De fire første er allerede i drift. Nå er seks til i bestilling. Foto: Norsk Scania
Publisert Oppdatert

Det å hevde at Scania P450 6x6 er selve drømmebilen for den innovative rogalandsentreprenøren er kanskje å dra det litt langt, men konsernsjef Olav Stangeland har ihvertfall bidratt sterkt til utviklingen av bilen han betegner som en uforbeholden suksess ute på anleggene.

Nå har han signert ordren for seks nye, noe som i løpet av neste år skal sørge for at ti slike anleggsbiler blir å finne i Stavangerområdet. - Jeg tror flere nå vil se nytten av dette unike konseptet, sier han.

Samarbeidet med Norsk Scania AS og Istrail AS har altså båret frukter, men hittil mest for egen del. For mens Stangeland nå har signert for tilsammen ti Scania P450 6x6, er det kun solgt tre ellers i landet. Hva er det konkurrentene ikke har fått med seg?

Salgsdirektør, Roy Dalen i Norsk Scania AS (f.v.) har sammen med konsernsjef, Olav Stangeland, i Stangelandgruppen AS og selger ,Tor Helge Undheim, hos Scania i Stavanger,, signert for seks 6x6 med levering neste år. Foto: Norsk Scania.
Salgsdirektør, Roy Dalen i Norsk Scania AS (f.v.) har sammen med konsernsjef, Olav Stangeland, i Stangelandgruppen AS og selger ,Tor Helge Undheim, hos Scania i Stavanger,, signert for seks 6x6 med levering neste år. Foto: Norsk Scania.

Spør vi Olav Stangeland om hans erfaringer, er det som å åpne en reklamekatalog for produktet:

- Dette er fantastiske biler, ikke minst på grunn av konverteren, og de har skikkelige hjul slik at vi unngår å dra med oss skitt og jord ut på offentlig vei. Dessuten er tipp og baklem så hurtig å betjene at vi har ingen problemer med å konkurrere med midtstyrte dumpere på internkjøring. Disse bilene kan også kjøre på en veitrasé, der dumperne er henvist til å kjøre ved siden av og krysse veien med lass, sier Stangeland.

Stangeland Maskin bruker i dag fire anleggsbiler av denne typen til alt mulig og hevder de er like effektive uansett oppdrag. Så får vi se om andre føler seg fristet, eller om konseptet lastebil med dumperegenskaper er for de få. Nyttelasten er 10 tonn på vei, mens inne på anlegg kan det kjøres 25 tonn.

Abonner på TransportMagasinet. Klikk her!