Scania bruker tyngdekraften

I løpet av høsten introduserer Scania sitt nye system, Eco-roll. Systemet skal regne ut når en bil bør rulle i fri nedover bakker og skal kunne gi en potensiell drivstoffbesparelse på opp til to prosent.

Opprettet

Flere av de andre lastebilprodusentene har hatt det i en årrekke. Nå er det Scania sin tur til å bruke tyngdekraften for å spare inn drivstoff.

Det er kunder i Europa som bestiller en bil med Scania Opticruise med Active Prediction som kan trekke nytte av det nye verktøyet. Lastebilen skal selv kunne bedømme om det er mest drivstoffbesparende å rulle nedoverbakke i fri og motoren på tomgang eller å bruke motorbremsen med avstengt drivstofftilførsel.

Om systemet velger Eco-roll, bør lastebilen kunne rulle i minst ti sekunder etter at bakken flater ut for å kunne utnytte eneergien optimalt. Samtidig kan heller ikke farten bli så høy at bremsene slår til.

Active Prediction bruker både GPS og topografiske kart for å styre systemet. Eco-roll forutsetter Opticruise med Active Prediction og topedalsystem samt Euro 6.