Scania kjører selv

Den gamle biljournalistfloskelen «bilen kjører bra» har fått ny mening. Bli med på tur. Video.

Publisert Oppdatert

Sjåførløse biler av alle slag er blitt trendy. Det er nesten absurd. Oppdaget nylig at Yamaha er i ferd med å utvikle en selvkjørende motorsykkel!

Jeg mener "What???". Er ikke kjøringen hele poenget med motorsykkel? Men kanskje jeg er trangsynt.

De siste dagene har imidlertid Volvo og Scania eskalert på lastebilfronten. Begge har i første omgang valgt å demonstrere biler til kjøring på anlegg eller gruvevirksomhet.

Årsaken er enkel. Dette er kjøring på lukket område, og med stor grad av repeterende oppgaver. Litt som å sende en robotstøvsuger ut i stuen eller en selvgående gressklipper i hagen mens du drar på jobb eller slumrer på sofaen.

Klumsete robot

For å få testet ut tidligfasesystemer er nok dette en smart tilnærming (alle leverandører vil selvsagt ut i annen selvkjøring så fort de kan, Scania sendte oss også ut i en buss som kunne det meste selv, unntatt å rygge, det skal den visstnok klare i neste uke).

Poenget med en slik tilnærming er at det gir lav risiko mens man fortsatt fjerner feil og mangler og utvikler teknologien. Og robot-bruk er jo i logistikksystemer ellers velkjent fra en rekke sektorer, ikke minst innen lager og produksjon.

Utfordringen for Scania og resten av lastebilprodusentene er å snekre sammen teknologi som funker på en relativt stor og klumsete robot som en anleggsbil tross alt er.

Derfor sitter det fortsatt en fyr i førersetet også - i tilfelle rottefelle. Scania kaller det en "safety driver"...

Kjører mange samtidig

Scania bruker i hovedsak en kombinasjon av satelittstyring, frontkamera med gjenkjenningsteknologi og 360-grader radarovervåkning rundt bilen. I tillegg selvsagt alle de sensorene en lastbil har i dag, og som forteller i detalj om hva den foretar seg og hvordan den føler seg.

Og alt er selvsagt koblet opp. Rammebetingelsene for jobben settes opp sentralt. Deretter regner datamaskinene ut hvordan den mest effektivt skal løses. Underveis tar bilen egne taktisk beslutninger når uforutsette hindringer eller endringer oppstår ute på feltet. Og hele systemet lærer av dette.  "Lastebilsjåføren" kan dermed trygt lene seg tilbake i kontorstolen og håndtere et snes slike biler samtidig.

Videoen over er fra Scanias presselansering i Södertälje i går. Bli med på innsiden og se hvordan rattet jobber på egen hånd.

Ja for da skjønner man fort at dette er tidlig fase: For hva  all verden skal en selvgående bil med et ratt? Fantasibildet under er faktisk en mer sannsynlig design på prodksjonsmodellen.

Og hvordan det føltes? Det var faktisk en skuffende lite dramatisk opplevelse å sitte på. Skulle tro det var en helt alminnelig sjåfør.

Kommer snart til Norge?

Men teknologien er også kommet såpass langt at både enkelte kunder og Scania vurderer å ta den bruk i Norge temmelig snart. Utdypende sak kan du også lese i kommende Transportmagasinet.

PS! Du er vel abonnent? Hvis ikke KLIKK HER for et godt tilbud.

Fantasibilde av en produksjonsmodell, men ikke usannsynlig heller. Hva skal vel en sjåførløs bil med ratt, sete, vindu og sånt?
Fantasibilde av en produksjonsmodell, men ikke usannsynlig heller. Hva skal vel en sjåførløs bil med ratt, sete, vindu og sånt? Foto: Haakon Førde