Teknologi:

Scania med convoy uten sjåfører

Nei, det er ikke helt sant. En mann gjør jobben for fire.

Av fire biler i rekke er det kun en som trenger sjåfør. Bilde fra Sverige, men testes først i Singapore. Skjermdump fra Scania-film.
Av fire biler i rekke er det kun en som trenger sjåfør. Bilde fra Sverige, men testes først i Singapore. Skjermdump fra Scania-film.
Publisert Oppdatert

Scania kaller dette for verdens første fullskalaprosjekt der selvkjørende lastebiler kjører i convoy, også kalt platooning.

Av alle steder foregår dette i Singapore, som er nok en stat som gjerne vil ligge i forkant på teknologi.

Bilene skal kjøre på offentlig vei og frakte containere mellom to havneterminaler. Tre av bilene skal være uten sjåfør, kun den første bilen er bemannet.

For øvrig skal også lasting og lossing automatiseres.

Prosjektet gjennomføres av havnemyndighetene i Singapore, og foruten Scania er også Toyota med på notene.

Singapore er allerede langt fremme på området, og har gjennomført tester med alt fra privatbiler og taxi til nyttekjøretøy og busser.

Og det kan man forstå når den lille flekken på kartet faktisk har en kjøretøypark på over en million enheter. Over 12 prosent av arealet er belagt med veiinfrastruktur.

- Sikkerhet og miljø er to klare incentiver, sier Pang Kin Keong, ansvarlig for prosjektet for utvikling av selvkjørende biler i Singapore.

- Men vi har også en utfordring med rekruttering av sjåfører. Med ny teknologi kan dagens sjåfører få anledning til å utvikle seg til transportledere.