Scanias ville kinderegg

Buss og lastebil i ett - på strøm og uten fører!

Designet for gods, passasjerer og søppel.
Designet for gods, passasjerer og søppel. Foto: Scania
Publisert

- Kontinuerlig forbedring i små steg har vært selve kjennetegnet på Scanias kjøretøy, sier prosjektleder Robert Sjödin på Scanias hjemmesider.

- Men denne gang fikk vi i oppdrag å tenke utenfor boksen.

Og det må man si at Sjödin og teamet har gjort.

Denne "lastebussen" er tenkt å skulle kunne fungere som buss i rushtidene, som distribusjonsbil på dagtid - og som renovasjonsbil på nattestid. NXT er 8 meter lang og har anslått rekkevidde på 250 km per lading.

Tanken er at drivenhetene i akslene enkelt skal kunne veksle mellom lastbærerenheter til passe oppdragene over. SE VIDEO-link.

Sånn sett har jo Scania forblitt trofaste mot sin modultankegang.

Og samtidig er Scania NXT langt mer avansert enn for eksempel MAN showstopper på IAA i fjor høst, som "bare" var elektrisk.

For NXT er ikke bare elektrisk - den er også førerløs. Som ikke akkurat er oppløftende nytt for dem som er i ferd med å ta førerkort...

Men det er trolig en stund til den kommer - om den overhodet kommer. Designet er myntet på år 2030, sier Scania-sjef Henrik Henriksson.

"Lastebussen" er akkurat nå utstilt på UITP Global Public Transport Summit i Stockholm.