etter noen mil: Scania S730

– Komfort og førermiljø i særklasse

Velkommen til ny versjon av en tidligere svært populær spalte, «Etter noen mil». Her slipper vi til sjåfør og bileier med inntrykk av ny bil etter noen mil.

Først ut er Jan Høilands Scania S730 trekker som nå har rullet 6000 mil for Ørland Transport. Vi spør og Høiland svarer: Alle foto: FT
Først ut er Jan Høilands Scania S730 trekker som nå har rullet 6000 mil for Ørland Transport. Vi spør og Høiland svarer: Alle foto: FT
Publisert Oppdatert

Om daglig bruk:

– Daglige sjekk, enkelt eller plundrete?

– På en bil uten kufanger er det lettvint.

– Brukes automatiserte sjekkpunkter, fjernsjekk i app eller annet?

– Sjekker digitalt hver dag, men stoler ikke helt på det, så jeg drar i peilepinnen minst en gang i uken.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske ?

Sjekker oljen digitalt hver dag, men stoler ikke helt på det, så jeg drar i peilepinnen minst en gang i uken
Jan Høiland

– Veldig greit. AdBlue er rett ved dieselfyllingen. Spylervæske har jeg ikke fylt enda.

Fakta om bilen

Spesifikasjoner: S 730, A6*2NB, 3-akslet trekkvogn Kjørelengde per dato: 60.000 km Bilen tatt i bruk: 22. november 2016

Type kjøring: Sidelaster / lokal / tur. Påbygg: Svingskivepåbygg

Fakta om sjåfør

Navn: Jan Høiland (52) Bosted: Engelsvoll, Rogaland

Fartstid: 34 år Kjørt mest: Scania og Volvo

Sjåførens melding til fabrikken:

Dette er genialt: – Førermiljø og kjørekomfort

Dette bør forbedres: – Det renner regnvann inn fra øverst på døren når den åpnes. Og det er for lite kapasitet på lufttankene ved hev og senk.

– Får du lagt kjetting uten mye banning?

– Har ikke prøvd, men det er trangt. Man må være obs og etterstramme, ellers ryker skjermen.

S_006_866643
S_006_866643

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Det har jeg heller ikke gjort enda.

– Hvor ofte har du vært på verksted for å oppdatere bilen?

– To ganger.

– Endret den seg etter oppdateringen?

– Ja. Fikk blant annet ikke opp total kjøretid i starten, så det har blitt bedre.

Om hyttelivet:

– Førermiljø, plusser og minuser?

– Trives veldig godt inni her. Sittekomfort og alt passer min kropp. Finner ikke noe negativt.

– Sikt og blindsoner?

– Det er jo speil over alt, men det er mye bedre på denne enn på R-serien.

– Hvor nært bilen ser du asfalten?

– Vi målte 740 cm foran bilen før jeg kunne se asfalten.

– Sover du godt? Seng og gardiner OK?

– Veldig bra. Det blir mørkt nok for meg.

– Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat?

– Det går veldig bra. Jeg har i tillegg mikro og kaffetrakter.

– Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Også med bagasje?

– Det er jo ett trinn mer enn i den forrige bilen min og det merkes, men det fungerer greit både ut og inn.

– Høyde fra bakke til gulv og antall trinn?

– Avstand bakke til gulv er 167 cm. Det er 24 cm høyere enn R-serien. Dette har ført til at sjåførene hos Ørland ønsker seg R-serie fremover, for å slippe det siste trinnet, så det blir neppe flere S-serie her på en stund. Det er ikke flatt gulv i R-serien, men ett trinn mindre er å foretrekke mener sjåførene hos oss.

– Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

– Ja, har veldig god plass her.

– Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

– Nei, i grunn ikke. Skal kjøpe TV nå, så da blir det nok mer. Stolen er jo svingbar.

– Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

– Nok skap utvendig ihvertfall, men fikk jeg velge ville jeg byttet ut overkøya med en skaprekke.

– Har du speil i hytta?

– Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men nei, det er visst ikke det.

– Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

– De er lette å betjene, men av og til litt korte de i frontruten. Den på sideruten er helt topp.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– For min del er det helt OK som det er.

– Noe som støyer eller klirrer?

– Hører noen lyder fra mikroen på humpete vei.

– Egnet plass til papirer og slikt?

– Ja. Har tre skuffer å velge i.

– Vindsus?

– Nei

Jan Høiland blir våt på fingrene når han åpner døren innenfra i regnvær. Det kunne han godt vært foruten, fastslår han.
Jan Høiland blir våt på fingrene når han åpner døren innenfra i regnvær. Det kunne han godt vært foruten, fastslår han.

Om kjøreegenskaper:

– Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

– Ingen problem. Denne går beint.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

– Automat så og si alltid. Bruker kun manuell i bakker der jeg ikke vil gire.

– Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

– Den girer raskere enn min forrige R560. Jeg merker klart forskjell.

– Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

– Manuell når jeg skal bremse ned og automat i lange bakker.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

– Er nok litt bortskjemt med den forrige som løftet fritt. Savner det på trange plasser. Det ligger et par tonn igjen på boggien på denne når jeg har lass.

– Skal vi si noe om dekkslitasje?

– Får av en eller annen grunn en god del mer kilometer på driven på denne i forhold til den forrige. Usikker på hvorfor, men vi kjører jo mer økonomisk nå enn tidligere.

Containerkjøring sto på agendaen da TM satt på for å analysere Scania S730
Containerkjøring sto på agendaen da TM satt på for å analysere Scania S730

Om førerassistentsystemer:

– Hvilke fungerer bra?

– Bruker dem ikke hver dag, men de jeg bruker fungerer bra når jeg bare blir vant til dem.

– Hvilke kobler du bort?

– Ingen foreløpig, bortsett fra den som piper når jeg ligger på hvitstripa.

– Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

– Den har reagert noen ganger, men ikke noe ubehagelig. Den har ikke hugget til for full musikk. Jeg har derimot hørt historier fra andre …

Om instrumentpanelet:

Høiland er godt fornyd med tilgangen på informasjon, og har valgt fire faste visninger. OBS! Akkurat dette bildet er fra sjefens bil. Det kan forklare dieselforbruket...
Høiland er godt fornyd med tilgangen på informasjon, og har valgt fire faste visninger. OBS! Akkurat dette bildet er fra sjefens bil. Det kan forklare dieselforbruket...

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, jeg syns det. Får opp det jeg trenger.

– Er det enkelt å finne frem i menyene?

– Til det jeg trenger, ja. Men det ligger sikkert mye her man kan grave i hvis man vil.

– Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

– Jeg kan velge fire punkt jeg ønsker å ha oppe.

– Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

Det sier sjefen

Bileier er Kjell Haugland og Ørland Transport AS. – Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? – Visste at sjåfør ønsket en slik, og ville gi han en påskjønnelse for veldig godt vedlikehold og ståpåvilje. – Serviceavtale? I så fall hvilken? – Gullavtale. – Finansiering? – Bilen leases i 84 mnd. – Hvem har påbygget og hvorfor? – FJ Lastvagnar. De har bygget biler for oss i mange år. – Er forventningene innfridd? – Ja, mer enn forventet.

Kjell Haugland
Kjell Haugland

– Får stjerner hele veien. Bedriften leser av og logger dieselforbruk og tomgangskjøring en gang i måneden.

– Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

– Man får jo informasjon om alt man trenger å vite og det er bra så lenge det virker. Bieffekten er at man blir mer sårbar hvis feil oppstår. Før kom man seg alltid av gårde på et vis.

Om navigasjon og kommunikasjon:

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Kjører originalt og er veldig fornøyd.

– Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

– Ja, veldig greit.

– Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

– Ringer når vi har losset og får ny ordre på ipad.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

– På denne går det automatisk og det er veldig greit.

Om smaken og baken

– Til slutt, utvendig design, hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

– Alt nytt må tilvennes, men jeg må holde på Scania, selv om Volvoen er fin den også.

Etter noen mil kapittel 1 - det kommer flere :)
Etter noen mil kapittel 1 - det kommer flere :)