Schenker bryter med sine miljøprinsipper?

Ja, det stemmer - men ikke helt, forteller Schenker.

Det er riktig at vi har brukt denne transportøren, men det er ikke korrekt at han er brukt istedet for andre transportører. Det forteller Schenker i et svar til tungt.

Det er riktig at vi har brukt denne transportøren, men det er ikke korrekt at han er brukt istedet for andre transportører. Det forteller Schenker i et svar til tungt.

Opprettet

OPPDATERT

Les kommentar fra bileieren: - En teknisk sett meget bra reservebil, og en fornuftig og normal løsning, mener Jostein Bø.

Tidligere i høst har vi fått flere tips om at Schenker i Sandnes skal ha avsluttet samarbeid med et transportselskap som utelukkende har nye biler og deretter overlatt lokal tralletrekking til et foretak med gamle Euro 2 og Euro 3 motorer. Disse bilene skal nå ha blitt et daglig syn i Stavangerområdet, i tillegg til at to trekkere nærmest skal ha blitt fast inventar på Schenker sin tomt.

Nå er ikke dette i seg selv noe ulovlig, bare billigere.

Men Schenker flagger på sine nettsteder en høy grønn profil og skriver at målet er å bruke Euro 5 motorer i snitt og Euro 4 som et absolutt minimum. Det er dette de selger på.

Dersom det stemmer at de i tillegg har sagt opp samarbeidet med en mer miljøvennlig (og kanskje noe dyrere) transportør, vil det være et alvorlig brudd på sine egne retningslinjer - og tilliten overfor kundene.

- Joda, brukt. Men bare som et tillegg...

Da vi tar kontakt med Schenker, forteller de at dersom dette er korrekt, vil det være ting de vil korrigere.

Kort tid etterpå får vi mail fra kommunikasjonssjef i Schenker AS, Einar Spurkeland, der han nyanserer ryktene - iallefall noe.

Det er nemlig riktig at de har brukt en transportør med gamle biler, men de hevder at det ikke har gått på bekostning av de transportørene de allerede har en avtale med.

- Etter å ha sjekket saken ser vi at denne transportøren i en kort periode pga volumvekst har blitt leid inn som ekstra kapasitet. Transportøren har kun kjørt i en kort periode ved behov, og kun i tillegg til eksisterende transportører. Vi har nå økt vår faste kapasitet, og denne transportøren er faset ut igjen, avslutter Schenker.

Les kommentar fra bileieren: - En teknisk sett meget bra reservebil, og en fornuftig og normal løsning, mener Jostein Bø.