Schenker tøffer seg i Nord-Norge

Setter inn flere tog på Nord-Norge og satser på fisketransport i Finnmark.

Toget har en gjennomsnittsfart på 75 km/t og tar unna omkring 90% av Schenkers transport nordover. Som en kuriøs tilleggsinformasjon kan vi fortelle at Schenker har omkring 400 ukentlige vogntoglass inn til landet over Svinesund.

Toget har en gjennomsnittsfart på 75 km/t og tar unna omkring 90% av Schenkers transport nordover. Som en kuriøs tilleggsinformasjon kan vi fortelle at Schenker har omkring 400 ukentlige vogntoglass inn til landet over Svinesund. Foto: Deutsche Bahn AG

Publisert Oppdatert

Det var i januar 2011 at Schenker tok igang med sin North Rail Express. Så langt har transporten gått Alnabru-Narvik fem ganger ukentlig og står for omkring 90% av Schenkers transport i Nord-Norge. Det tilsvarer ifølge konsernets egne tall rundt 12.500 vogntog årlig.

Nå meldes det at Schenker vil sette inn tre nye tog i uken fra februar 2014. Via en terminal i Kiruna skal de sette opp en vogntog-rute til Finnmark som igjen frakter gods mellom Kiruna og Finnmark.

Denne forbindelsen vil kutte et helt døgn i transporttiden til og fra Finnmark, forteller direktør i Schenker, Michael Holmstrøm med tydelig frieri til fisketransporten spesielt.

Alta og Kirkenes

Ruten vil gå til Alta og Kirkenes via Kiruna i Sverige. Det tar lastebilene omkring ni timer å kjøre de 45 milene til Alta og rundt tretten timer å unnagjøre de 75 milene til Kirkenes.

Schenkers North Rail Express går fra Alnabru til Narvik via Sverige og bruker 26 timer på strekningen. Toget er 600 meter langt og har en kapasitet på 1600 tonn.

Les også: North Rail Express setter rekord

Fra åpningen i 2011. Mannen med saksen er norsk direktør i Schenker, Michael Holmstrøm, mens Petter Brubakk Haas fra NHo står til høyre.

Fra åpningen i 2011. Mannen med saksen er norsk direktør i Schenker, Michael Holmstrøm, mens Petter Brubakk Haas fra NHo står til høyre. Foto: Deutsche Bahn AG