23948sdkhjf

Se forskjell i bremselengden

- Vi kan ikke bare si at de med hardere dekk har dårlig fremkommelighet og lengre bremselengde. Vi må også kunne dokumentere det, forteller Ivar Hol, seksjonssjef i Statens vegvesen til NRK.

Onsdag var en rekke fagfolk på plass ved Lånkebaneni Stjørdal for å ta realistiske prøver og stadfeste det vi alle allerede vet.

To vogntog, ett med norske vinterdekk, og ett utstyrt med hardere dekk som er vanlig sørøver, satte igang samtidig, kom opp i samme hastighet og bremste deretter samtidig.

Vi regner ikke med at noen er i tvil om utfallet, men kanskje er forskjellen faktisk større enn mange ville tro.

- Vi ser at hardheten har stor betydning både på fremkommelighet og sikkerhet, så kanskje burde det vært et krav på hardhet på norske vinterveier, mener Ivar Hol.

I dag er det ingen krav til dekkene utover at mønsterdybden skal være minst tre millimeter og at man skal ha medbragt syv sett kjettinger.

- Isolert sett burde vi hatt krav til vinterdekk i Norge, mener Sintef-forsker Dagfinn Grytelselv. Det kan være ting som tyder på at dekkutrustning er medvirkende årsak til at en del utforkjøringer skjer, sier han til statskanalen.

Det siste er det neppe tvil om. Vi ser store forskjeller allerede på 50 km/t. Mot slutten av film-snutten ser vi forskjellen når bilene når 80 km/t.

Mens den norske bilen stanser, seiler "østeuropeeren" videre.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109