Vinteren er over oss

Er vi klare?

Denne uken setter vinteren for alvor inn støtet over store deler av landet. Bør vi være bekymret?

Ny erfaring? Foto: Statens vegvesen

Ny erfaring? Foto: Statens vegvesen

Publisert

Skal vi tro ingeniør Dag Rykkje, er det grunn til å stille spørsmålet. Etter en utekontroll på E134 ved Seljestad tidligere denne uken, sitter han ikke igjen med utelukkende positive inntrykk.

Den polske sjåføren på bildet fikk pålegg om å legge på kjetting før han fortsatte oppover mot høyfjellet. Da tungt.no snakket med Rykkje på telefon, hadde vedkommende stått i to timer og undret seg over hvordan han skulle få montert dem. Han hadde åpenbart ikke kunnskapen som kreves. Vi får tro han fikk hjelp til slutt.

Et kanskje enda mer skremmende eksempel var den norske semitraileren med knusktørr svingskive. Vogntoget tilhørte et selskap i Midt-Norge og sjåføren hadde fått beskjed fra sjefen om at smøring av svingskive en gang i måneden var nok. - Slik jeg ser det er det alt for sjelden og spesielt farlig på vinterføre, mener Rykkje.

En tørr svingskive krever mye mer kraft for å svinge og på glatt veibane vil trekkvognen derfor fortsette rett frem i stedet for å svinge. Føler du det blir tregt og lugger når du svinger, er det virkelig fare på ferde. Ukentlig smøring er et minstekrav for å sørge for minimal friksjon på svingskiva i vinterhalvåret. Smør gjerne oftere for å være på den sikre siden, mener sjåfører med lang erfaring.

Foruten dårlige vinterforberedelser, avdekket kontrollen også en polsk sjåfør som kjørte sin tredje kabotasjetur i Norge. Han hadde blant annet vært langt nord i landet, men uten norsk minstelønn på 167 kroner i timen, som han har krav på. - Han var over hodet ikke klar over at dette fantes og fortalte at han kjørte på fastlønn fra Polen på 1200 euro i måneden, forteller Rykkje. I tillegg til dårlig lønn, vil sjåføren i tillegg bli anmeldt for flere grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. En dag til ettertanke der, altså.