Neste år kjører de selv i byene - når kommer lastebilen?

Ny lov vedtatt tirsdag åpner i høyere grad for selvkjørende kjøretøy.

Foto: Tor Livius Midtbø / Samferdselsdepartementet

Foto: Tor Livius Midtbø / Samferdselsdepartementet

Publisert Oppdatert

Testing av selvkjørende busser har vært foretatt de siste par årene rundt det ganske land. Enhver lokalavis med eller uten respekt for seg selv har omtalt demonstrasjoner som viser et par smilende fjes som forklarer at «dette er et pilotprosjekt» som kan brukes enkelte plasser, men ikke overalt.

Det er trolig korrekt. Men nå strekkes testene et godt stykke lenger.

Tirsdag åpnet nemlig Stortinget bussdøra for en ny lov som tillater utprøvingen i langt større grad.

– Utviklingen av ny teknologi i transportsektoren skjer raskt, og særlig på kjøretøyområdet. Blant annet har vi sett en utvikling og sammenkobling av flere og bedre førerstøttesystemer, som på sikt vil gjøre det mulig for føreren å fri seg helt fra føreroppgavene, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

15000 har prøvekjørt

I dag kommer Bertel O. Steen med sine betraktninger. De har nemlig samen med Acando satset ganske kraftig på dette allerede, og mer enn 15.000 personer har prøvekjørt deres versjon av en selvkjørende buss.

Så hva er forskjellen fra dagens tester?

Vel. Mens disse miniraringene frem til nå har måttet bevege seg innenfor et svært avgrenset område som en demonstrasjon, kan aktører nå søke om å teste bussene på konkrete, operative ruter. Bertel O.Steen og Acando Norge planlegger flere piloter i landets største byer allerede.

Når kommer den første selvkjørende lastebilen?