Selvkjørende lastebiler - slik blir sjåførens rolle

Forskere har satt yrkessjåfører i simulatorer.

Trolig er det mange som rister litt på hodet av fremtids-scenariet med selvkjørende lastebiler. Allikevel er det mange aktører som hevder at det er like rundt hjørnet - iallefall i testform. Nå har forskere kikket på hvordan sjåførens hverdag blir endret.

Trolig er det mange som rister litt på hodet av fremtids-scenariet med selvkjørende lastebiler. Allikevel er det mange aktører som hevder at det er like rundt hjørnet - iallefall i testform. Nå har forskere kikket på hvordan sjåførens hverdag blir endret.

Opprettet
Forskeren Johan Fagerlönn vil  presentere hvordan sjåførens rolle forandres med selvkjørende biler.

Forskeren Johan Fagerlönn vil presentere hvordan sjåførens rolle forandres med selvkjørende biler.

Joda, det er fortsatt mye fremtids-følelse over dette med selvkjørende lastebiler. Allikevel skjer det mye innen området.

Daimler tror de vil ha testlastebiler på tyske veier allerede i år og stjernehøvdingen Wolfgang Bernhard antar at delvis selvkjørende lastebiler kan være i ordinær serieproduksjon innen to-tre år.

Les også: Selvkjørende lastebiler på tyske veier allerede i år?

Volvo regner med å sette 100 personbiler i trafikk i 2017 og Google er allerede i gang med omfattende tester med sine selvkjørende biler i USA.

Simulerer 2030

Men tilbake til lastebil; Hvordan vil yrkessjåførens hverdag bli? Det er dette forsker Johan Fagerlönn ved Interactive Institute Swedish ICT i Sverige jobber med for tiden. Sammen med Scania har han testet hvordan sjåføren vil få et helt nytt arbeidsmiljø i hytta når kjøretøyet selv tar over funksjoner som å holde avstand og svinge selv.

- I takt med at kjøretøyet blir mer automatisert forandres førerens rolle fra å aktivt «kjøre» til istedet overvåke og fatte langsiktige beslutninger, sier Fagerlönn. De har satt yrkessjåfører i simulatorer for å gi innsikt om hvilke behov fremtidens sjåfører kan ha.

Og selv om de første kjøretøyene forventes på veiene før 2020, så ser forskerne lenger frem. De har 2030 i kikkerten. Det er først da trafikkmiljøet vil være endret som følge av disse bilene.

Filmen under viser hvordan forskerne tenker seg det nye miljøet i lastebilhytta.

Film

Yrkessjåførens rolle

- Sjåførens beslutninger vil handle om hvilken rute bilen skal ha eller hvilken avstand som skal holdes til kjøretøyet foran. I enkelte situasjoner vil kanskje kjøretøyet selv kunne avgjøre dette. Da kan sjåføren lese en bok eller se på en film, sier forskeren.

Men automatikken kan feile, noe som vil gi store konsekvenser. Om en kritisk situasjon oppstår, må føreren raskt kunne ta kontrollen.

Fagerlönn vil holde sin presentasjon om temaet i Skellefteå den 25. september.