Teknologi

Selvkjørende Uber-lastebiler i sikte

Kombinasjonen Uber og Otto kan bety helomveltning i maktforholdet mellom «små» lastebileiere og «store» speditører.

Otto lager teknologi for selvkjørende lastebiler som kan ettermonteres på dagens biler. Uber setter transportkjøper og transportør i direkte kontakt. Foto: Skjermdump fra Youtube.
Otto lager teknologi for selvkjørende lastebiler som kan ettermonteres på dagens biler. Uber setter transportkjøper og transportør i direkte kontakt. Foto: Skjermdump fra Youtube.
Publisert Oppdatert

Nyheter og debatt rundt både Ubers delingsprisnipp og selvkjørende lastebiler har gått som pingpongballer i bransjen de siste par årene.

Begge deler er passe skremmende for den etablerte bransjen, men fortsatt forholdsvis langt unna.

Akkurat nå skjer det noe i USA. Det er etter det vi erfarer første gang Uber faktisk kjøper seg inn godstransportsektoren. De går inn i det relativt ferske teknologiselskapet Otto. Dette kan være starten på noe stort. Og kanskje truende.

For alle har nok tenkt at en variant av Ubers taxi-prinsipp kan være dramatisk nok for bransjen i seg selv. Dersom ett eller flere ledd mellom sjåfør/bileier og transportkunde forsvinner, vil det kunne dreie mye av makten i verdikjeden over til bileierne. Se også promovideo under.

OTTO

Gevinst for bileier

Nærhet til kunden er en suksessfaktor i seg selv, og færre ledd betyr mindre svinn, betyr mer penger til bileier. I teorien i det minste.

Men så kommer Otto i tillegg. Det er en fascinerende amerikansk oppstartsbedrift. Det amerikanske magasinet Overdrive vinkler dem som gjeng tidligere ansatte i Google, Tesla og Apple med erfaring fra utvikling av Googles selvkjørende bil.

Forretningsideen er å utvikle en tilsvarende teknologipakke for å gjøre lastebiler selvkjørende. Og (!), som kan ettermonteres på eksisterende tunge lastebiler (Class 8 som er betegnelsen «over there»).

Testing nå

Otto har allerede kjørt tester på en Volvo VNL 780 i Nevada (en av få stater som tillater testing av selvkjørende biler i offentlig trafikk).

Det sier seg selv at også Otto-systemet i første omgang fokuserer på de «enkle» oppgavene, altså langdistanseetappene. Kjøring i mer komplekse situasjoner er det ennå lenge sjåføren som må ta seg av.

Men kombinasjonen av disse teknologiene i et voksende, selvlærende system der transportkjøper og transportselger treffes med færrest mulig mellomledd kan bli dynamitt.

Det blir vinn-vinn-vinn for bileiere, transportkjøpere og samfunnet. De to gruppene som potensielt taper på kombinasjonen er de fordyrende mellomleddene, lastebilprodusentene og speditørene.