Sier opp 50 sjåfører

Over og ut med Schenker-kjøring for Norges 10. største godstransportør.

Veøy må nedskalere bilparken (her fra en større Volvo-leveransen for et par år siden), men satser offensivt på nye kunder. Akrivfoto:
Veøy må nedskalere bilparken (her fra en større Volvo-leveransen for et par år siden), men satser offensivt på nye kunder. Akrivfoto: Foto: Volvo Norge
Publisert Oppdatert
Arne Langseth i Veøy AS. Foto: Veøy
Arne Langseth i Veøy AS. Foto: Veøy

Transportkonsernet Veøy AS er største veibaserte transportør i Møre og Romsdal, og 10. største innen godstransport på vei i Norge.

I går ble det kjent at selskapet ikke lenger skal ha kjøring og terminaldrift for Schenker. Den umiddelbare konsekvensen er 50 færre sjåfører og en betydelig nedskalering av bilflåten.

- Slik ting er aldri hyggelig, sier Arne Langseth, daglig leder. - Schenker-samarbeidet utgjorde en fjerdedel av omsetningen vår.

I siste offentlige regnskapsår (2014) omsatte Veøy AS for 398 millioner kroner, hvilket grove oversatt vil si at konsernet i 2016 antagelig må ned på 300 millioner.

Langseth-familien er eneeier av transportkonsernet Veøy AS, og Arne Langseth er selv er likevel optimistisk med tanke på fremtiden. Veøy AS har blant annet jobbet seg opp innen medisintransport, og skilsmissen fra Schenker har allerede gitt nye oppdrag.

- Vi er lokalisert over hele Sør-Norge. Vi har kompetanse, erfaring og en fleksibilitet som nå gir oss nye muligheter og som åpner nye markeder for oss, sier han. Bedriften har fortsatt en bredt sammensatt bilpark på godt og vel 250 enheter som selskapet nesten fullt ut eier og drifter sjøl. I Oslo, Stokke, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Molde og Åndalsnes har vi egne eller samarbeidende terminaler.

- Vi er sultne og fleksible, og vi har økonomiske muskler som gjør oss godt rustet til å gå inn i nye markeder, avslutter Arne Langseth.