Ikke bruk nødblinken i utide

Nå driver straks Volvo lastebiler og personbiler og kobler seg opp mot hverandre i sanntid. Bruker du nødblinken, kringkastes dette til alle påkoblede biler i nærheten.

Her har vi et godt eksempel fra landeveien. Men med mange biler i distribusjonsarbeid kan kanskje bykjøring bil vel forvirrende? Time will show. Alle foto: Volvo

Her har vi et godt eksempel fra landeveien. Men med mange biler i distribusjonsarbeid kan kanskje bykjøring bil vel forvirrende? Time will show. Alle foto: Volvo

Publisert

Det er veldig spennende det Volvo og Volvo nå gjør.

Poenget er at biler ute i trafikken kan «snakke» med hverandre og varsle om for eksempel farlige situasjoner.

Det første skrittet er at biler som bruker varsellysene, samtidig varsler andre biler i nærheten om dette. Underforstått at de eller noe er i fare.

Altså kan biler som kommer bak, kanskje rundt en sving eller i annen dårlig sikt, forberede seg på denne faren i god tid.

100 prosent på nett

Systemet har selvsagt mange fancy navn og begreper. Det viktigste er at det er «skybasert», som vel betyr at bilene er kontinuerlig påkoblet internett, og både mottar og sender opplysninger. Volvo Trucks forklarer det slik:

Personbilversjonen av Connected Safety ble lansert av Volvo Cars i 2016. Nå som Volvo Trucks lanserer sin versjon av tjenesten, kan altså lastebiler og pe- rsonbiler varsle hverandre om potensielle farer. Dette er mulig fordi de to selskapene deler sikkerhetsrelaterte data mellom de respektive skyene sine , forklarer Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Trucks..

Det hadde kanskje gått bra uansett, men her får man god tid til å bremse ned.

Det hadde kanskje gått bra uansett, men her får man god tid til å bremse ned.

Connected Safety er utviklet for å sende varsler til kjøretøy i nærheten som er tilkoblet tjenesten, når en sjåfør aktiverer varsellampene.

- Et kjøretøy som står stille i veikanten med dårlig sikt, risikerer å bli påkjørt bakfra, noe som kan få svært alvorlige konsekvenser. Med et varsel som sendes ut i god tid, får alle sjåførene i nærheten den samme muligheten til å redusere farten og unngå en kollisjon

Han forklarer at på sikt kan dette utvides med ytterligere sikkerhetsfunksjoner.

Nytt hjelpemiddel - men også nye signaler å "tolke".

Nytt hjelpemiddel - men også nye signaler å "tolke".

- Samarbeid mellom ulike aktører er en av de viktigste nøklene til forbedret veisikkerhet. Hvis flere kjøretøy får muligheten til å utveksle sanntidsinformasjon om trafikksituasjonen, reduseres faren for ulykker. Med Connected Safety åpner vi døren for fremtiden, og håper flere kjøretøyprodusenter vil følge etter, sier Almqvist.

Norge og Sverige først

Volvo Trucks tar først i bruk Connected Safety på nye lastebiler i Sverige og Norge, hvor både Volvo Trucks og Volvo Cars har betydelige markedsandeler.

Systemet blir tilgjengelig i Sverige og Norge i løpet av 2018 i Volvo FH16-, Volvo FH-, Volvo FM- og Volvo FMX-modeller som er utstyrt med Volvo Trucks’ integrerte infotainment.

Volvo Cars tilbyr systemet i alle nye modeller av Volvo V60, Volvo XC60, Volvo XC90, Volvo XC40, Volvo S90 og Volvo V90.