23948sdkhjf

Sintef-rapport fastlår at boggiløft er avgjørende for fremkommelighet

Statens vegvesen klarer for tiden fint å ha to tanker i hodet samtidig. De klarer nemlig både å hevde at norske sjåfører er late og ikke gidder legge på kjettinger, samtidig som de klarer å lukke øynene for sin egen rapport som fastslår at boggiløft har avgjørende betydning for fremkommelighet.

Sintef-rapporten fra 2009, som faktisk er bestilt av Statens vegvesen selv, slår nemlig klart fast det alle norske yrkessjåfører allerede vet: Biler med boggi er helt avhengig av å kunne løfte boggien for å ta seg opp en stigning som Heggelia med sine 7,2 prosent stigningsgrad.

Rapporten er kjent nok og du kan laste den ned her.

Utdrag fra rapporten:

"Resultatene fra forsøkene viser at tyngden over drivhjulene har vesentlig og avgjørende betydning for fremkommeligheten i stigning. Forsøkene demonstrerer også nokså tydelig at det kan være en stor fordel å ha boggi på trekkvognen. På denne måten kan man øke tyngden over drivhjulene betydelig, og dermed oppnå vesentlig bedre fremkommelighet i stigningen. Ofte vil det også være en fordel å kunne øke akseltrykket utover de 10 tonn som er den tillatte grenseverdien."

Prosjektleder ønsker ikke å kommentere rapporten

NRK har forsøkt å få Sintefs prosjektleder i tale - uten å lykkes. Det viser seg nemlig at prosjektlederen, Torgeir Vaa, nå ikke lenger jobber i Sintef - men i Statens vegvesen. Nå ønsker han ikke å kommentere sin egen rapport.

Mens samferdselsministeren går ut i riksmedia og understreker at akselløft aldri må bli en erstatning for kjettinger, forsøker NLF og de øvrige organisasjonene å overtale ministeren om at så ikke er tilfelle og at det hele ikke utelukkende handler om kjetting. Det virker som om de har litt av en jobb.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063