Sintef-rapport fastlår at boggiløft er avgjørende for fremkommelighet

Statens vegvesen klarer for tiden fint å ha to tanker i hodet samtidig. De klarer nemlig både å hevde at norske sjåfører er late og ikke gidder legge på kjettinger, samtidig som de klarer å lukke øynene for sin egen rapport som fastslår at boggiløft har avgjørende betydning for fremkommelighet.

Norske vinterveier er ikke sammenlignbare med det man kjører på ned i Europa. Uten trykk på drivhjulene, hjelper det lite med kjetting.

Norske vinterveier er ikke sammenlignbare med det man kjører på ned i Europa. Uten trykk på drivhjulene, hjelper det lite med kjetting.

Publisert Oppdatert
Tidligere Sintef-prosjektleder, Torgeir Vaa, jobber nå hos Statens vegvesen og ønsker ifølge NRK ikke kommentere sin egen rapport fra 2009.

Tidligere Sintef-prosjektleder, Torgeir Vaa, jobber nå hos Statens vegvesen og ønsker ifølge NRK ikke kommentere sin egen rapport fra 2009.

Sintef-rapporten fra 2009, som faktisk er bestilt av Statens vegvesen selv, slår nemlig klart fast det alle norske yrkessjåfører allerede vet: Biler med boggi er helt avhengig av å kunne løfte boggien for å ta seg opp en stigning som Heggelia med sine 7,2 prosent stigningsgrad.

Rapporten er kjent nok og du kan laste den ned her.

Utdrag fra rapporten:

"Resultatene fra forsøkene viser at tyngden over drivhjulene har vesentlig og avgjørende betydning for fremkommeligheten i stigning. Forsøkene demonstrerer også nokså tydelig at det kan være en stor fordel å ha boggi på trekkvognen. På denne måten kan man øke tyngden over drivhjulene betydelig, og dermed oppnå vesentlig bedre fremkommelighet i stigningen. Ofte vil det også være en fordel å kunne øke akseltrykket utover de 10 tonn som er den tillatte grenseverdien."

Prosjektleder ønsker ikke å kommentere rapporten

NRK har forsøkt å få Sintefs prosjektleder i tale - uten å lykkes. Det viser seg nemlig at prosjektlederen, Torgeir Vaa, nå ikke lenger jobber i Sintef - men i Statens vegvesen. Nå ønsker han ikke å kommentere sin egen rapport.

Mens samferdselsministeren går ut i riksmedia og understreker at akselløft aldri må bli en erstatning for kjettinger, forsøker NLF og de øvrige organisasjonene å overtale ministeren om at så ikke er tilfelle og at det hele ikke utelukkende handler om kjetting. Det virker som om de har litt av en jobb.

Jon Molnes i Vegdirektoratet antyder at norske sjåfører bruker boggiløft fordi de ikke gidder å legge på kjetting. Er ikke det en drøy antydning?

Jon Molnes i Vegdirektoratet antyder at norske sjåfører bruker boggiløft fordi de ikke gidder å legge på kjetting. Er ikke det en drøy antydning?