23948sdkhjf

Sirkelen er sluttet – historien om girkassen

Dagens moderne girkasse er som den allerede var i 1928; usynkronisert og med tre gir. Dette er i alle fall tilfelle for Volvo Trucks’ del. I utviklingen fra den første til den siste girkassen – I-Shift – ligger uendelig mye arbeid og mange viktige skritt.

1928 rullet den første Volvo lastebilen ut av fabrikken. Den ble populær, faktisk mye mer populær enn sin stammor, bilen ÖV4, hvis drivlinjekomponenter lastebilen helt og holdent ble bygget på. Lastebilen, med modellbetegnelsen Volvo LV Type 1, hadde 28 hestekrefter og en tretrinns usynkronisert girkasse.

Det drøyde fram til 1931 før den første Volvo lastebilen kom, som ikke var basert på drivlinjekomponenter fra personbiler. Girkassen i den nye serien lastebiler var en kraftig firetrinns girkasse laget spesielt for tunge kjøretøy. Lastebilene fikk også sterkere bakaksler med navreduksjon.

De usynkroniserte girkassene måtte dobbeltclutches før det gikk å skifte gir. Den tunge dobbeltclutchingen og manuelle giringen slet på kroppen. Det var derfor et viktig skritt fremover i utviklingen, da den synkroniserte girkassen kom, et stykke inn på 1950-tallet.

- Førermiljøet ble enormt forbedret, fra å være en jobb som krevde spesiell opplæring for giringen, ble det å kjøre lastebil mer som å kjøre personbil, sier Åke Zander, teknisk direktør hos Volvo Powertrain og ansvarlig for drivlinjer og hybrider.

På 1950-tallet, begynte Volvo også å eksperimentere med automatiske girkasser. Det skulle dog ta 40 år før den automatiske girkassen fikk sitt gjennombrudd. Før det kom teknologi som (range- och splitväxellådorna) og navreduksjon, til å gjøre sin entré.

Men dette var egentlig bare naturlige skritt i utviklingen, og betydde ingen store tankesprang. Det mener i alle fall tidligere professor i bilteknologi ved Chalmers Tekniska Högskola, Mart Mägi.

- Å montere flere mekaniske girkasser bak og foran hovedgirkasen har idémessig sett vært en mindre del av utviklingen. Det første store tankespranget var girkassen i seg selv. Neste betydningsfulle skritt var utviklingen av den synkroniserte girkassen, og deretter automatgirkassen.

Utviklingen av automatiske girkasser i lastebiler gikk sakte. Men når de kom, var de banebrytende, ifølge Mart Mägi.

Volvo Trucks første automatiske girkasse - Powertronic - kom i 1992. Ni år senere tok Volvo et avgjørende skritt fremover i utviklingen da første generasjons I-Shift ankom. Girkassen er nå juvelen i kronen for Volvo Trucks og høyt verdsatt av kundene.

Åke Zander forteller at det var først med I-Shift, at kundene tok den automatiske girkassen til sine hjerter.

- Volvo har alltid hatt et sterkt salgsargument i sine girkasser, men da I-Shift kom i 2001 ble den overveldende positivt mottatt. I-Shift har gitt økt funksjonalitet, pålitelighet, kjøreegenskaper og drivstofføkonomi, noe som var helt nytt på markedet.

I-Shift er en splitt- og range-girkasse med tre usynkroniserte gir i hovedgirkassen. Med splitt- og range-girkasse får kassen tolv gir, som er styrt og synkronisert helt elektronisk. I-Shift kommuniserer med motoren. For eksempel aktiverer den motorbremsen (Volvo Engine Brake), som får ned turtallet i motoren og optimaliserer giringen på en måte som ingen sjåfør med manuell girkasse kan etterligne.

Den nyeste generasjonen I-Shift ble introdusert i 2009, samtidig med lanseringen av Euro 5. Med ulike programvareoppdateringer er I-Shift optimalisert for alle typer oppdrag, fra kjøring på motorvei til arbeid i anlegg, off-road. I dag selges over 70 prosent av alle Volvo FH og FM-modeller med I-Shift.

Med girkassen er sirkelen sluttet, og Volvo har gått fra en tretrinns usynkronisert girkasse til I-Shift, som i sin mekaniske kjerne også er en usynkronisert tretrinns girkasse.

Mart Mägi ønsker å se lenger enn til I-Shift. - I fremtiden har alle de konvensjonelle girkassene utspilt sin rolle, som for eksempel i seriehybrider, hvis eller når vi får velfungerende hybridsystemer i lastebiler. Den neste virkelig store tankespranget, er nettopp hybridiseringen, som allerede har begynt å gjøre inntog, sier han. Elektrisk kraftoverføring trenger ikke tannhjul for den funksjonen som er i dagens girkasser. Datamaskiner tar over styringen av kraftoverføring fra motor til drivhjul via mellomliggende elmotorer og batteripakken.

Volvo Powertrains Åke Zander er enig i at hybrider er det som kommer, men spår at girkassen blir værende. - Den vil være nødvendig sammen med elmotorer. De fleste av Volvo Trucks produkter er for tunge for elektrisk drift alene. Elmotor og batterier ville bli for store og dyre. Og det er alltid kundeverdien som bestemmer når og hvis man gjør en endring av teknologi. I dag er det I-Shift som sitter i de hybridlastebiler Volvo Trucks produserer, sier han.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062